Steeds minder hypotheekverstrekkers bieden nog de optie tot rentemiddeling. De afgelopen jaren is deze constructie populair gebleken onder consumenten, omdat ze op die manier deels mee konden profiteren van de huidige lage rentestanden. Kort geleden stopten vijf banken en verzekeraars met deze dienst, waardoor rentemiddeling bij steeds minder partijen een optie is. Een slechte zaak, aldus onafhankelijk hypotheekadviseur Van Bruggen Adviesgroep.
Een substantiële groep consumenten meldde zich de afgelopen jaren bij hun hypotheekverstrekker met het verzoek tot rentemiddeling. Het betrof consumenten die een hypotheek hadden afgesloten voordat de marktrentes onderuit gingen tot historische laagten. Met lede ogen keken zij naar hun eigen percentages, van dikwijls boven de 5%. Oversluiten bleek niet altijd goedkoper, soms zelfs duurder door de boeterentes die kredietverstrekkers rekenden. Bovendien kon en kan niet iedereen het wel toegestane boetebedrag in één keer betalen. Een andere methode is rentemiddeling, maar die optie verdwijnt voor steeds meer consumenten uit het zicht.
Rentemiddeling - het woord zegt het al - is een middenweg tussen de oorspronkelijke rente en de huidige marktrente. Rentemiddeling smeert de boeterente uit over de hypotheektermijn. Het kan consumenten aan het einde van de rit veel voordeel opleveren, aan de andere kant zorgt het bij banken voor inkomstenderving. Per 1 juli is een nieuwe regel van kracht in Nederland, die stelt dat kredietverstrekkers geen financieel voordeel meer mogen halen uit rentemiddeling. Geen rente-opslag meer dus. Verzekeraar ASR was de eerste grote naam die daarom besloot om maar helemaal te stoppen met de acceptatie van rentemiddelingsvoorstellen. Kort geleden deden Aegon, NIBC Direct, Obvion en Rabobank hetzelfde. Van de grote banken blijven ABN AMRO, de Volksbank en ING rentemiddeling voorlopig wel aanbieden.
Doel voorbij schieten
De nieuwe regel lijkt zijn doel - consumenten beschermen tegen extra kosten - voorbij te schieten. Hypotheekverstrekkers stoppen simpelweg met deze dienstverlening, als ze die al boden. Klanten van deze banken die zich melden voor rentemiddeling krijgen nul op het rekest. Volgens Van Bruggen Adviesgroep - een organisatie die onafhankelijk hypotheekadvies biedt - werken banken en andere geldverstrekkers zodoende een hogere drempel op.
“Een slechte zaak voor de consument, die daardoor bij steeds meer geldverstrekkers slechts de optie heeft om over te sluiten, waarbij de kosten in één keer betaald moeten worden en het daardoor een hogere drempel is om voor een langere periode zekerheid te krijgen over de hoogte van de rente”, aldus Michiel Meijer, directeur van de adviesgroep en eerder dit jaar dagvoorzitter tijdens het IIR Hypotheken Event. “Zeker als de rente op een bepaald moment gaat stijgen en consumenten die lange zekerheid van hun hypotheeklasten graag op een eenvoudige wijze willen vastleggen.”
Gerelateerd:
Consumentenbond en VEH noemen de Volksbank als voorbeeld in boeterente-kwestie