Automatische verlaging risico-opslag hypotheken
Een toenemend aantal banken verlaagt automatisch de risico-opslag op hypotheken van consumenten. Het is een rechtstreeks gevolg van een oproep van de Consumentenbond, die banken opriep om de risico-opslag niet stilzwijgend aan te houden en consumenten meer te laten betalen dan noodzakelijk.
Veel consumenten weten überhaupt niet dat er sprake is van een risico-opslag op hun hypotheek. De risico-opslag is een extra veiligheid die banken inbouwen, wanneer in de ogen van de bank extra risico wordt genomen. Dit is alleen het geval bij hypotheken zonder Nationale Hypotheekgarantie (NHG). Het is een extra rente - variërend van ruwweg 0,2% tot 0,5% - die consumenten betalen bovenop hun bestaande hypotheekrente, vaak als de waarde van het huis lager is dan de hypotheek. Naarmate de hypotheek wordt afgelost (of de woning in waarde vermeerdert) vermindert het risico voor de bank en kan dus ook de risico-opslag verdwijnen.
Steeds meer banken verlagen of verwijderen de risico-opslag al tijdens de rentevaste periode als het risico waar het om draait minder of niet meer aanwezig is. Er zijn echter ook nog voldoende banken die dit alleen doen op verzoek van de klant. Stel dat de klant geen erg heeft in de risico-opslag, dan betaalt hij of zij soms jaren teveel aan hypotheekrente. Op de renteherzieningsdatum (aan het einde van de rentevaste periode) zijn hypotheekverstrekkers wettelijk verplicht de opslag weg te nemen. Volgens de Consumentenbond waren er in 2017 echter toch hypotheekverstrekkers die aan het einde van de rentevaste periode uit bleven gaan van de risicoklasse die gold bij het afsluiten van de hypotheek.
Positieve ontwikkeling
De Consumentenbond spreekt van een positieve ontwikkeling. Naar eigen zeggen is de bond hier al jaren mee bezig. “We hebben de banken al zover gekregen dat zij op de renteherzieningsdatum de risico-opslag verlagen als er voldoende is afgelost. We zien het als een goede ontwikkeling dat meer banken nu automatisch de risico-opslag verlagen bij aflossing.”
Volgens de Consumentenbond komen de hypotheken van Attens, Delta Lloyd en Obvion als meest klantvriendelijk uit de bus.