Betalings- en creditcardgigant Visa neemt voor $5,3 miljard het Amerikaanse Plaid over. Plaid is een nog jonge onderneming die via API’s verbindingen legt tussen banken en allerhande financiële of betalingsapps. Om een idee te krijgen over de schaalgrootte en waarom Visa miljarden investeert, Plaid werkt samen met zo’n 11.000 financiële instellingen en heeft zo’n 20 miljoen accounts gekoppeld aan zijn diensten.
Het aantal fintech-bedrijven dat meedeint op de wereldwijde innovatiegolf in de financiële sector loopt inmiddels in de vele duizenden. Enkele van deze partijen zijn zelf ook miljardenondernemingen geworden. Gevestigde namen houden de technologische ontwikkelingen scherp in de gaten, omdat ze als de dood zijn iets over het hoofd te zien of erger nog, de concurrentie ermee vandoor zien gaan. Visa investeert mede daarom een bedrag van $5,3 miljard in de overname van Plaid.
Verkeersleider
Door de introductie van Open Banking en PSD2 is een explosie ontstaan van informatiestromen tussen financiële instellingen, fintechs en consumenten. Die informatiestromen verlopen via API’s, een soort digitale tolken die ervoor zorgen dat systemen van bedrijf a kunnen communiceren met systemen van bedrijf b. Maar het ontbreekt voor een groot deel aan standaarden. Als die informatiestromen vliegtuigen zijn, dan is Plaid de verkeerstoren die alles in de goede richting leidt en zorgt dat iedereen veilig aankomt. Zodoende heeft de Amerikaanse startup een tamelijk unieke positie verworven in dit complexe landschap.
De afgelopen jaren is die unieke positie al meerdere onderkend, in de vorm van flinke investeringen. Saillant is dat Visa eerder al investeerde in Plaid, samen met grote concurrenten Mastercard en American Express. Dat deze partijen in dezelfde vijver vissen bleek ook al bij de verwerving van betaaldienstaanbieder Earthport, een strijd die Visa uiteindelijk won. De overname van Plaid door een gevestigde partij met hele diepe zakken past dan ook in een breder patroon.
Diversificatie
De overname laat zien dat Visa bezig is met diversificatie van zijn dienstverlening. Visa is van oorsprong bekend vanwege het bieden van betaalkaartdiensten en dat doet het al vele jaren zeer verdienstelijk, maar CEO Al Kelly geeft aan dat Visa meer wil, vooral op het gebied van betalen via smartphones. “De combinatie van Visa en Plaid plaatst ons in het epicentrum van de fintech-wereld. Het betekent een uitbreiding van onze totale markt en een verzekering van langetermijngroei.”