Koopwoede PayPal nog niet voorbij

13 juli 2018 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel

Het afgelopen jaar heeft PayPal door middel van acquisitie veel geld gestoken in de uitbreiding van de eigen activiteiten. De Amerikaanse betaalgigant deed in mei met $2,2 miljard voor het Zweedse iZettle de grootste overname uit het eigen bestaan. Volgens CEO Dan Schulman ligt het voor de hand dat PayPal in de komende jaren doorgaat met uitbreiding via acquisitie. Een bedrag van $3 miljard per jaar wordt genoemd. 

PayPal was één van de eerste bedrijven die echt groot werden door zich te richten op de verwerking van online betalingen. Het bedrijf groeide na de oprichting in 1998 explosief en is al jaren één van de grootste betalingsverwerkers ter wereld. De markt voor het verwerken van betalingen is een uiterste competitieve markt. De astronomische bedragen die erin omgaan en de verwachte groei van online betalingen in de komende vijf jaar trekt veel geïnteresseerde partijen aan. PayPal is al enkele jaren bezig met het sluiten van strategische samenwerkingsverbanden met banken en richt zich de laatste tijd actief op de overname van kleinere concurrenten.

In mei deed PayPal de grootste overname uit de eigen geschiedenis. De Zweedse betalingsverwerker iZettle werd overgenomen voor een somma van $2,2 miljard. Sindsdien kocht PayPal en passant voor $400 miljoen e-commerce uitbetaalplatform Hyperwallet en voor $120 miljoen fraudepreventie-specialist Simility. Het past allemaal binnen de overkoepelende strategie, waarmee PayPal invloed wil krijgen binnen elk deel van de betaalmarkt en uiteindelijk een ‘one-stop solution for global commerce’ wil worden.

Koopwoede PayPal nog niet voorbij

Volgens CEO Dan Schulman is PayPal voorlopig dan ook nog niet klaar met het betalen van grote overnamesommen. In een interview met de Duitse krant Handelsblatt zegt hij hierover: “We hebben een zeer gezonde balans en die zullen we gebruiken om meer bedrijven over te nemen. Het is waarschijnlijk dat we zeer specifieke competenties opkopen. We hebben gezegd dat we daarvoor $1 miljard tot $3 miljard per jaar beschikbaar hebben. Maar ik wil ook niet uitsluiten dat we een grotere deal sluiten als die strategisch en financieel passend is. Strategisch gezien zijn we daar echter niet op aangewezen.”

Partnerships

Op de vraag waarom PayPal daar niet op aangewezen is antwoordt Schulman: “Veel van de mogelijkheden die we in het verleden overgenomen hebben kunnen we nu ook bereiken door het sluiten van partnerschappen. Alleen al in de afgelopen anderhalf tot twee jaar hebben we 25 grote partnerships aangekondigd met tech-bedrijven als Google, Microsoft en Alibaba en diverse andere aanbieders van financiële diensten. En om onze neutraliteit te waarborgen willen we samenwerken met nog meer banken en financiële dienstverleners.”