Deze week vindt het ABN AMRO World Tennis Tournament plaats, zoals het jaarlijkse tennistoernooi voluit heet. De bank zet het toernooi mede in om duurzaamheid verder op de kaart te zetten. Onder meer door het inzamelen van gebruikte tennisballen, teneinde daar weer nieuwe van te maken. Ook vormt het een ideaal platform voor seminars over duurzaamheid, zoals het gister gehouden Sustainaball.
In Nederland komt het tegenwoordig niet vaak meer voor dat grote bedrijven zomaar hun naam verbinden aan een sportteam of een sportevenement. Grote banken al helemaal niet. De tijden dat een bank €50 miljoen per jaar uitgaf aan een Formule 1-team of €20 miljoen aan een wielerploeg lijken voorbij. Natuurlijk dient sponsoring nog steeds het basisdoel van naamsbekendheid vergroten, maar vaak dient het inmiddels ook een bepaald maatschappelijk doel. Het ABN AMRO World Tennis Tournament is daar een mooi voorbeeld.
Hergebruik rubber
Vorig jaar startte ABN AMRO al met het initiatief van recycling van tennisballen. Het rubber van de ballen is zeker niet zo’n zeldzame grondstof als goud, maar hergebruiken is nog altijd een stuk beter dan weggooien of verbranden. Van het rubber werd een speelveld gemaakt namens de Richard Krajicek Foundation. Een nieuw initiatief richt zich op het ‘upcyclen’ van oude tennisballen tot nieuwe, duurzame tennisballen. Daarvoor is zelfs een naam bedacht: de Sustainaball. Of die naam zal beklijven is op zijn minst twijfelachtig, maar het idee is goed en draagt bij aan meer duurzaamheid, precies wat ABN AMRO wil.
“We willen als bank samen met onze klanten en partners een voortrekkersrol vervullen op het gebied van duurzaamheid en de circulaire economie in een stroomversnelling brengen”, vertelt Ernst Boekhorst, Manager Brand, Sponsoring & Foundation van ABN AMRO over de sponsorstrategie van de bank. “Zo slaan we de handen ineen met Rotterdam Ahoy met als doel het WTT nog duurzamer maken. Dit doen we in drie domeinen: hospitality, mobiliteit en circulariteit. Zo willen we vanaf 2021 in samenwerking met de Nederlandse Spoorwegen en RET bezoekers stimuleren om met het ov in plaats van met de auto naar het toernooi te komen. Daarnaast bieden we een ruim aanbod aan vegetarische maaltijden en wordt het afval in samenwerking met SUEZ gescheiden. Als onderdeel van de samenwerking die we ook voor de komende drie jaar hebben verlengd, breiden we dit met andere duurzame maatregelen uit.”
Publiekstrekkers
Ieder jaar weer worden vooraf grote namen bekend gemaakt die op komen draven in Ahoy en ieder jaar weer regent het afzeggingen bij toernooidirecteur Richard Krajicek. De plaats op de speelkalender – kort na de Australian Open – heeft daar ongetwijfeld iets mee te maken. Dit jaar was het de Zwitser Stan Wawrinka die kort van tevoren afzegde. Nadal, Federer of Djokovic zouden sowieso al niet van de partij zijn. Toch kan de organisatie wel enkele mooie namen overleggen. Onder meer Daniil Medvedev, Stéfanos Tsitsipás, titelverdediger Gaël Monfils en Roberto Bautista Agut, respectievelijk de nummers 5, 6, 9 en 10 van de wereldranglijst, doen een gooi naar de winst.