De Volksbank – de partij achter ASN Bank, BLG Wonen, RegioBank en SNS – schrijft €275 miljoen winst over 2019. Daarmee neemt de winst lichtjes toe ten opzichte van het voorgaande jaar, met 3% om precies te zijn. De bank draaide minder omzet, maar de lasten daalden nog wat harder.
Wat vooraf wellicht niet veel mensen hadden verwacht blijkt toch de realiteit te zijn. De winstgroei van de Volksbank over 2019 lag hoger dan bij ABN AMRO, ING en Rabobank. Van deze drie was ING überhaupt de enige die een lichte winstgroei kon noteren over het hele afgelopen jaar, de andere zagen hun winst fors dalen. Het positieve resultaat van de Volksbank komt vooral voort uit een substantiële daling van de operationele lasten. Enkele kerncijfers:
- Winstgroei van 3%, van €268 miljoen (FY 2018) tot €275 miljoen (FY 2019).
- Daling baten met €29 miljoen, daling lasten met €35 miljoen.
- Verbetering cost-income ratio van 58,7% (FY 2018) tot 57,3% (FY 2019).
- Groei aantal klanten met betaalrekening met 80.000 tot 1,57 miljoen.
- Dalend marktaandeel hypotheken van 7,2% (FY 2018) tot 6,1% (FY 2019).
Jaarcijfers van de Volksbank omvatten automatisch resultaten van de vier submerken. CEO Maurice Oostendorp benoemt dan ook apart enkele bijzondere verdiensten of ontwikkelingen. Zo kondigde ASN Bank in mei al aan ruim voor te lopen op de planning om in 2030 een klimaatneutrale balans te bezitten. Die doelstelling is inmiddels aangescherpt tot klimaatpositief in 2030. BLG Wonen haalde het nieuws met een pilot omtrent een hypotheek voor duurhuurders. RegioBank startte een Voordebuurt Fonds voor lokale verbondenheid en SNS gaf uiting aan lokale aanwezigheid door tegen de stroom in te roeien en juist nieuwe fysieke vestigingen te openen.
Herkenning en waardering missie
“In 2019 hebben we met veel enthousiasme onze missie, Bankieren met de menselijke maat, verder in de praktijk gebracht. De Volksbank kiest er nadrukkelijk voor om te handelen vanuit haar verantwoordelijkheid voor het gezamenlijke belang van de maatschappij, klanten, werknemers en de aandeelhouder”, stelt Oostendorp. “Dit wordt in de buitenwereld in toenemende mate herkend en gewaardeerd. Tegelijkertijd zijn we gegroeid met onze kernactiviteiten hypotheken, sparen en betalen. En dankzij een daling van de operationele kosten is de nettowinst het afgelopen jaar licht gestegen."