In 2018 betaalde ING maar liefst €350 miljoen voor Payvision; de duurste aankoop van de bank sinds de kredietcrisis. De betaaldienstverlener had moeten uitgroeien tot ING’s paradepaardje in de betaalmarkt. De toekomst heeft ons echter anders geleerd; het FD meldt (op basis van ingewijden) dat ING zijn vaste boardroomconsultant McKinsey & Company heeft ingeschakeld om te onderzoeken of er nog toekomst zit in betaaldochter.
Bij de overname in 2018 had ING nog de ambitie om Payvision door te laten groeien naar een ‘eigen Adyen’. De betaaldienstverlener moest een belangrijke pijler worden in ING’s verdere transformatie van ouderwetse bank naar state-of-the-art finance platform. Inmiddels sijpelen er berichten door dat Payvision al een tijdje geen nieuwe klanten aanneemt en nagenoeg stilligt. Hoe heeft het zo ver kunnen komen?
Sites van lichte zeden
Ten eerste bleek de technologie van de aankoop tegen te vallen, maar dat was niet de enige tegenvaller. Het klantenbestand van Payvision bleek hoofdzakelijk uit de gok- en pornobranche te komen. De pornosite Pornhub was bijvoorbeeld één van de grootste klanten van de betaaldienstverlener.
Een fikse tegenvaller, omdat deze sectoren veelvuldig in verband worden gebracht met witwaspraktijken. Volgens het FD stond Payvision voor de overname al jaren op de radar van de Amerikaanse witwaswaakhond FinCEN en verschillende Amerikaanse banken vanwege het verwerken van verdachte transacties.
Al met al niet handig gezien de periode waarin ING verkeerde. In 2018 schikte de bank voor een bedrag van €775 miljoen met het Openbaar Ministerie. Het OM verweet ING dat het nalatig was geweest in voorkomen van witwaspraktijken via rekeningen van de bank.
ING moest dus schoon schip maken bij nieuwe aanwinst, maar verloor daardoor de klanten met de hoogste winstmarges. Volgens de bronnen van FD verloor de betaaldochter daarbij zo’n 70% van zijn clientèle. De winst van Payvision kelderde in het jaar na de overname met 66%.
De neerwaartse spiraal werd sindsdien niet doorbroken. ING schreef zo’n €200 miljoen af op zijn betaaldochter en investeerde daarbovenop nog tientallen miljoenen om het bedrijf beter te integreren binnen de bank. Zonder succes, zo blijkt. Waar de meeste betaaldienstverleners in 2020 sterke cijfers presenteerden liep de omzet bij Payvision juist verder terug.
Opdoeken of doorstarten?
Maar hoe nu verder? Het FD schrijft dat McKinsey de positie van ING op de betaalmarkt onderzoekt en meerdere scenario’s heeft ontwikkeld voor Payvision, waaronder het volledig opdoeken van de betaaldochter en het opstarten van een compleet nieuwe samenwerking met andere partners.
Verwacht wordt dat de bank binnenkort een verklaring presenteert omtrent de toekomst van Payvision. Volgens het FD wil het personeel van de betaaldochter daar niet langer op wachten: meerdere werknemers zouden zichzelf al als beschikbaar hebben opgegeven binnen de Amsterdamse techsector en ook op LinkedIn zou een leegstroom van personeel te zien zijn.