Adyen: de belangrijkste retail- en betaaltrends in 2021
Nederlandse betalingsverwerker Adyen heeft op basis van zijn eigen financiële cijfers de belangrijkste retail- en betaaltrends voor de komende periode op een rij gezet.
De coronacrisis staat voor veel ondernemers synoniem voor onzekerheid. Nog steeds is voor veel sectoren onduidelijk wanneer men (deels) de deuren weer mag openen en inmiddels wordt gevreesd dat één op de zestien mkb-bedrijven binnen anderhalf jaar failliet gaat.
Digitalisering versnelt, nieuwe trends in opkomst
Volgens de Nederlandse fintech- en betaaldienstverlener Adyen is uit de crisis een ding in elk geval duidelijk geworden: in vrijwel iedere sector is de digitalisering versneld. Binnen de financiële sector heeft de crisis bijvoorbeeld een impact gehad op het betalingsverkeer, zo concludeert Adyen op basis van zijn halfjaarcijfers. En hoewel de onzekerheid voorlopig aanblijft, biedt 2021 volgens de betaaldienstverlener ook kansen. Om ondernemers houvast te bieden, zet Adyen - op basis van haar inzichten uit de eigen jaarresultaten – enkele belangrijke retail- en betaaltrends op een rij.
QR-codes en contactloos betalen
Adyen zag het afgelopen jaar wereldwijd een groei van 46% in het gebruik van contactloos betalen. Omdat consumenten steeds meer gewend raken aan het met een klik kunnen betalen van hun aankopen, verwacht de betaaldienstverlener dat de populariteit van deze manier van betalen ook na de crisis zal blijven toenemen. Uit onderzoek van VISA kwam eerder al naar voren dat contactloos betalen in Europa een vlucht heeft genomen, als gevolg van de coronacrisis.
Volgens Adyen zijn we in 2020 getuige geweest van de wederopstanding van de QR-code. Adyen stelt dat de scanbare codes hun meerwaarde hebben bewezen in de gehele customer journey, van het bekijken van menu’s tot het plaatsen van bestellingen in de horeca.
De digitale infrastructuur blijft bestaan
Ook schrijft Adyen dat het verschil tussen offline en online er eigenlijk niet meer toe doet. Zo blijkt uit de gegevens van de betalingsverwerker dat winkels met een webshop het in-store-verlies compenseerde met online bestellingen en pick-up-locaties. Zelfs wanneer de winkels hun fysieke deuren weer mogen openen, verwacht Adyen dat de digitale infrastructuur zal blijven bestaan.
Floris Jochemsen, Head of Sales bij Adyen, stelt dat men voor een aantal sectoren ziet dat zij hun producten en diensten heel snel online hebben weten aan te bieden en daarvoor hun businessmodel hebben aangepast. “Dit zie je dan ook terug in het aantal online betalingen dat sterk gestegen is. Als we naar onze data kijken, kunnen de we de voorzichtige voorspelling doen dat dit ook na de pandemie stand zal houden”, aldus Jochemsen.
“Schaalgrootte is niet langer een probleem, hoe groot of klein een bedrijf ook is.”
- Adyen
Mkb krijgt toegang tot nieuwe betaaltechnologieën
Tot slot werden bedrijven door de crisis genoodzaakt om de digitale transformatie onder ogen te zien. Volgens het betaalplatform vormt de overstap naar digitale betalingen de kern van deze transitie. Adyen stelt hierbij dat men haar aanbod voor platformverkopers blijft verbeteren, waardoor ook het mkb steeds meer toegang krijgt tot nieuwe betaaltechnologieën, die nodig zijn om verder te groeien.
Met de huidige softwareplatforms verwacht Adyen dat in 2021 zelfs de kleinste bedrijven dezelfde mogelijkheden zullen hebben als de grootste merken. “Schaalgrootte is niet langer een probleem, hoe groot of klein een bedrijf ook is. We zien nu al in de jaargegevens dat veel restaurants, die vaak lokaal van karakter zijn, de weg naar online hebben gevonden. De kans is groot dat dit ook na de pandemie een dominant verkoopkanaal blijft”, schrijft Adyen.