Nadenken over duurzaamheid maar ook over wat duurzaamheid kan opleveren is de basis van de nieuwe campagne van ABN AMRO. Duurzaamheid niet alleen vanuit het motief om een positieve bijdrage aan de wereld te leveren, maar ook vanuit een zakelijk perspectief, een financieel voordeel voor de klant. De bank streeft met deze aanpak naar een evenwicht tussen het maatschappelijk en economische belang. De centrale vraag in de campagne geeft het dilemma weer: "Duurzaam investeren of beleggen als er alleen maatschappelijk rendement is?" Het nodigt uit na te denken over projecten en initiatieven die duurzaam én financieel aantrekkelijk zijn.
Duurzame initiatieven
Een voorbeeld van zo’n initiatief is een Social Impact Bond waarbij partijen investeren in de aanpak van een maatschappelijk probleem, bijvoorbeeld de jeugdwerkloosheid dat de overheid veel geld kost. De overheid betaalt hen terug met het geld dat zij hierdoor bespaart en er wordt ook winst gemaakt op de investering. Een ander voorbeeld waarbij ABN AMRO ook naar de economische kant van duurzaamheid kijkt is duurzaam bouwen. Duurzame bouw, zorgt voor een gezonder werkklimaat en minder CO2 uitstoot. Maar duurzame bedrijfsgebouwen zijn vaak ook waardevaster en leveren dan een hoger rendement op. Ook bij duurzame beleggingen kijkt de bank naar het verdienmodel, het toekomstperspectief van het bedrijf én hoe het bedrijf het doet op milieu, sociaal en bestuurlijk gebied.
Aantrekkelijke duurzaamheid
Achterliggend doel van dergelijke projecten is om samen met klanten te zoeken naar een manier waarop duurzame projecten zowel duurzame als financiële waarde opleveren. Duurzaam investeren of beleggen is dus niet per definitie alleen een filantropische daad: het levert en een maatschappelijk rendement en een financieel rendement op. Hierdoor wordt duurzaamheid hopelijk nog aantrekkelijker voor beleggers, ondernemers, investeerders en maatschappelijke organisaties of gemeentes. Want zoals de campagne zegt: Duurzaam is mooi. En nog mooier als het wat oplevert.