Capgemini: 'Verzekeraars moeten bedrijfsmodel veranderen om klimaatbestendig te worden’

07 juni 2022 Banken.nl 4 min. leestijd

Van bosbranden tot overstromingen en van extreme hagelbuien tot aanhoudende droogtes – schade veroorzaakt door extreem weer neemt elk jaar verder toe. Desondanks is slechts 8% van de verzekeraars bestand tegen de gevolgen van klimaatverandering. Bijna driekwart van de polishouders beschouwt klimaatverandering als één van hun grootste zorgen. Dat blijkt uit het World Property and Casualty Insurance Report 2022 van Capgemini en Efma.

Het onderzoek van Capgemini en Efma is gebaseerd op twee primaire bronnen: de 2022 Global Insurance Voice of the Customer Survey, waarbij in totaal 4952 verzekeringsklanten in 16 landen over de hele wereld werden ondervraagd (67,5% particuliere klanten en 32,5% zakelijke klanten); en de 2022 Global Insurance Executive Interviews, waarbij 270 managers uit 27 landen werden geïnterviewd.  

De onderzoekers leggen in het rapport uit dat een toenemend aantal klimatologische gebeurtenissen een negatieve invloed heeft op de huidige verzekeringssector. Desondanks wordt van hen verwacht dat zij zich zowel beschermen als preventief optreden tegen toekomstige schade.

Capgemini en Efma constateren onder andere dat de economische verliezen door klimaatverandering de afgelopen dertig jaar met 250% zijn gestegen; dat 73% van de polishouders klimaatverandering als hun grootste zorg beschouwt en dat 40% van de verzekeraars klimaatverandering als topprioriteit beschouwt.

Evenwicht

Om klimaatbestendig te zijn, adviseren de onderzoekers verzekeraars om hun bedrijfsmodellen te herzien en een evenwicht te vinden tussen preventie en risicobeheer. De bevindingen van het rapport suggereren bijvoorbeeld dat een ‘klimaatbestendigheidskader’ essentieel is om de vereiste capaciteiten op te bouwen in een veranderend risicolandschap. Het moedigt verzekeraars daarnaast aan om hun huidige risicobeoordelingsmodellen te herzien, risicopreventie op grote schaal toe te passen en duurzame investerings- en acceptatiestrategieën te creëren.

“De impact van klimaatverandering dwingt verzekeraars om een grotere rol te spelen bij het beperken van risico’s”, legt Seth Rachlin (Global Insurance Industry Leader bij Capgemini) uit. “Verzekeraars die prioriteit geven aan duurzaamheid nemen slimme zakelijke beslissingen voor de lange termijn, die een positieve invloed zullen hebben op hun toekomstige relevantie en groei. De sleutel is om innovatieve risico-overdracht te koppelen aan risicopreventie en het toewijzen van verantwoordelijkheid binnen een directieteam om ervoor te zorgen dat de doelstellingen bovenaan de agenda staan”, aldus Rachlin.

Klimaatbestendig én concurrerend

Om de klimaatbestendigheid van verzekeraars te verbeteren en tegelijkertijd ook hun relevantie en winstgevendheid, geven de onderzoekers van Capgemini en Efma drie belangrijke tips. Ten eerste moeten verzekeraars klimaatbestendigheid integreren in hun duurzaamheidsstrategie en een duidelijke agenda opstellen voor topmanagers om afspraken te maken over verantwoordelijkheden en aansprakelijkheid.

Om de kloof tussen langetermijndoelstellingen en kortetermijnplanning te overbruggen, moeten verzekeraars vervolgens hun innovatieconcepten herzien en veerkracht opbouwen in de hele waardeketen van hun verzekeringsmaatschappij.

Ten slotte moeten verzekeraars hun technologiestrategie herdefiniëren door de nadruk te leggen op productinnovatie, klantervaring en maatschappelijk verantwoordelijk ondernemen. Technologieën zoals IoT, cloud, ML en quantumcomputing kunnen hen hierbij helpen.

Hoewel de meeste verzekeraars de gevolgen van klimaatverandering erkennen, moet er volgens Efma-CEO John Berry meer worden gedaan op het gebied van de ontwikkeling van concrete klimaatbestendigheid.

“Klanten hebben steeds meer aandacht voor de manier waarop klimaatverandering hun leven beïnvloedt. Het is daarom belangrijk dat verzekeraars ook hun betrokkenheid tonen door hun productaanbod te ontwikkelen om zowel de fundamentele rol van duurzaamheid voor onze sector te erkennen als concurrerend te blijven in de steeds veranderende markt”, aldus Berry.