Om de fintech- en cryptosector inclusiever te maken heeft Mastercard de lancering van The Belle Block aangekondigd. Met behulp van dit platform wil het betaaltechnologiebedrijf opkomende (financiële) technologieën – denk bijvoorbeeld aan blockchain, Web 3.0 en de opkomst van crypto´s – toegankelijker maken voor vrouwen en non-binaire personen.
The Belle Block biedt vrouwen en non-binaire personen de mogelijkheid om middels een educatief programma vertrouwd te raken met opkomende financiële technologieën. Het platform wordt niet alleen ondersteund door Mastercard’s Global Crypto & Blockchain team, ook partijen als SheFi, HerHouse en Boys Club hebben zich verbonden aan het initiatief.
En dat is nodig ook: uit onderzoeken van onder meer ABN AMRO, Dazure en Mastercard zelf blijkt dat de financiële wereld hoofdzakelijk is ingespeeld op de behoeften (en kennis) van mannelijke consumenten. “Met The Belle Block hopen we om vrouwen en andere onderbediende gemeenschappen aan de fintech-tekentafel te krijgen. Uiteindelijk moet dit leiden tot een inclusievere financiële wereld én bijbehorende producten.”
“We weten dat financiële onafhankelijkheid van cruciaal belang is in een wereld waarin vrouwen worden geconfronteerd met systematische ongelijkheden”, voegt Maggie Love van SheFi toe. Love erkent dat geld geen wondermiddel is om alle problemen op te lossen, maar gelooft wel dat vrouwen een sterkere sociale positie in de maatschappij kunnen innemen wanneer ze financieel mondiger zijn.