Silent Eight en HSBC gaan intensiever samenwerken op het gebied van financiële criminaliteit. De Britse bank heeft een nieuwe dienst afgenomen die adverse media screening koppelt aan machine learning, om zo personen of bedrijven te identificeren die een groter risico vormen omtrent witwassen, fraude of terrorismefinanciering.
De meeste banken doen gedurende het onboarding proces van nieuwe klanten een adverse media screening. De check – veelal verplicht in het CDD-proces – is belangrijk omdat banken zo kunnen achterhalen of een potentiële klant negatief in het nieuws is verschenen, ook maakt de check bekend wie de 'ultimate beneficial owner' achter een onderneming is.
De nieuwe techniek van Silent Eight biedt volgens HSBC een effectievere aanpak om ‘echte matches’ te identificeren, waarmee tegelijkertijd het probleem van foutieve identificaties wordt opgelost.
Silent Eight Chief Revenue Officer Matt Leaney reageert verheugd op de aangekondigde intensievere samenwerking, vooral omdat “HSBC machine learning omarmt binnen compliance”. “Het is echt een partnership gebaseerd op een gedeelde visie. We kijken ernaar uit om onze relatie te verdiepen en de doelen van HSBC op het gebied van financiële criminaliteit nog vele jaren te ondersteunen."
Woorden die gedeeld worden door Mark Turkington (Group Head of Financial Crime Detection HSBC). “Wij staan voor het stimuleren van AI-innovatie binnen de financiële dienstverlening. Met de geboden mogelijkheden van Silent Eight kunnen wij ons blijven richten op het effectiever bestrijden van financiële criminaliteit en het veiliger maken van de sector.”