“Pak de telefoon. Zet je meest betrouwbare-bankmedewerker-stem op. Zeg dat hun rekening in gevaar is. Bied ze een meekijkprogramma aan. Zodat je op afstand kan ‘meehelpen’ om het geld veilig te stellen. Vraag of ze ’t programma installeren. Kijk mee, neem de controle over en steel ondertussen al hun geld. En jij? Jij hangt direct op. Je bank vraagt je nooit om een meekijkprogramma te installeren. Meld het direct bij je bank.”
Het is de intro van les vijf ‘Hoe bel en bedonder je als fraudeur?’ van de nieuwe campagne van de Nederlandse Vereniging van Banken tegen frauderen. Met de campagne willen de NVB en de aangesloten banken lessen geven in frauderen. De initiatiefnemers zien de fraudecijfers namelijk steeds sneller stijgen. Daarnaast zorgen criminelen er met nieuwe trucs voor dat fraude steeds lastiger wordt om op tijd te herkennen en daarmee te voorkomen.
De NVB legt uit dat oplichters misbruik maken van eigenschappen die iedereen wel heeft, denk hierbij bijvoorbeeld aan nieuwsgierigheid, angst, hebzucht of vertrouwen. Criminelen spelen daarbij in op de actualiteit, maken misbruik van opgebouwd vertrouwen en creëren urgentie met tijdsdruk. Wat de NVB betreft misbruikpatronen die consumenten kunnen leren herkennen.
Middels een tiental lessen – van ‘Hoe vis je als fraudeur naar bankgegevens?’ tot ‘Op slinkse wijze harten stelen als datingfraudeur?’ – geeft de NVB een inkijkje in de diverse werkwijzen van fraudeurs. Door middel van voorbeelden wordt men niet alleen aan het denken gezet hoe een fraudeur handelt en werkt, er wordt ook uitgelegd wat een (potentieel) slachtoffer kan doen. Kortom; elke les leer je om fraude te herkennen, waardoor fraude voorkomen kan worden.
De tien lessen zijn hier te vinden.