Bunq heeft in zijn app de zoekfunctie vervangen voor een generatieve AI-technologie: Finn. De AI-update moet bunq-gebruikers onder meer in staat stellen “beter financieel te plannen, slimmer te budgetteren en het makkelijker maken om transacties terug te vinden”.
Finn werd door de online bank in eigen beheer ontwikkeld en maakt gebruikt van zogenoemde Large Language Models. “Finn zal je versteld doen staan”, belooft Ali Niknam. “Het is fantastisch om te zien hoe we met een laserfocus op onze gebruikers en de kracht van AI, het dagelijks leven van mensen zoveel gemakkelijker kunnen maken.”
Volgens de oprichter en CEO van bunq zal Finn voor gebruikers van Open AI vertrouwd aanvoelen. De technologie heeft (net zoals ChatGPT) een chatfunctie waarin gebruikers vragen kunnen stellen over onder andere hun bankrekening, uitgavenpatronen en spaartegoeden.
Enerzijds geeft Finn antwoord op vragen zoals ‘Hoeveel geld besteed ik per maand gemiddeld aan boodschappen?’ of ‘Hoeveel heb ik dit jaar uitgegeven op Amazon?’. Anderzijds combineert de techniek gegevens om vragen te beantwoorden die verder gaan dan specifieke transacties. Hierbij moet gedacht worden aan vragen zoals ‘Hoe heette dat Indiase restaurant in Londen waar ik heb gegeten?’.
De succesvolle inzet heeft volgens Niknam een belangrijk aandeel in de versnelde groei van bunq. Al met al telt de online bank meer dan elf miljoen gebruikers.