ING-medewerkers mogen toch wel Fries praten

14 mei 2024 Banken.nl 1 min. leestijd

Een paar maanden geleden was er ophef over: medewerkers van ING mochten hun klanten niet in het Fries ontvangen. En dat terwijl het voor veel Nederlanders de voorkeurstaal is. Inmiddels heeft de bank het beleid herzien en worden er weer klantgesprekken in de Friese taal gevoerd.

ING legt uit dat het voor trainingsdoeleinden de gesprekken tussen personeel en klanten opneemt, zowel in het Nederlands als in het Engels. Omdat veel medewerkers van de bank de Friese taal niet beheersen, was het Fries geen onderdeel van het trainingsproces. Nu probeert de bank, wanneer de klant daar behoefte aan heeft, een Friessprekende medewerker in te zetten als deze beschikbaar is.

Aanleiding voor de beleidswijzing was de verbazing van ING-klant Fedde Dijkstra na een gesprek met een medewerker van de oranjebank. Deze vertelde hem namelijk dat er alleen in het Nederlands of Engels gesproken mocht worden met klanten, conform het beleid van de bank.

Dijkstra is echter tolk van beroep, en bemerkte dat de medewerker wel degelijk het Fries machtig was. Hierop besloot een groep studenten massaal de bank in het Fries te bellen, waarna de bank besloot het beleid te herzien.

“We hebben geluisterd naar de feedback van onze Friese klanten en begrijpen de reacties”, reageert de bank in een statement. “Graag wil ING haar menselijke kant laat zien en respect tonen voor de tweede Rijkstaal in Nederland, het Fries.”

Friese taal bevorderen

Enkele weken geleden werd bekend dat de minister voor Binnenlandse Zaken de komende vijf jaar €18 miljoen uittrekt om de Friese taal te bevorderen. Het voornaamste streven is om het onderwijs in het Fries toegankelijker en beter te maken, maar ook de zichtbaarheid van de taal moet omhoog.

Zo komt er bijvoorbeeld een universitaire bachelorstudie Fries aan de Rijksuniversiteit Groningen én onderzoekt de provincie de mogelijkheid om alle verkeersborden tweetalig te maken.