Vanaf september kunnen klanten van Knab geld overmaken door enkel en alleen gebruik te maken van een mobiele telefoonnummer of een Facebook account. Je hebt dus niet het lange IBAN nodig om geld over te maken, een telefoonnummer in je contactlijst of een Facebook account is voldoende. In Nederland is Knab de eerste bank die deze vorm van betalen mogelijk maakt. De Britse betaaldienst PayM introduceerde in april dit jaar betalen via een mobiel nummer en is inmiddels een succes.
Knab Social
Met de nieuwe dienst ‘Knab Social’ maakt Knab het mogelijk om geld over te maken zonder dat het bankrekeningnummer van de ontvanger nodig is, een telefoonnummer of Facebook account s voldoende. Via zijn of haar mobiel of Facebook account krijgt de ontvanger een melding en vult zelf zijn of haar bankrekeningnummer in.
René Frijters, oprichter en algemeen directeur van Knab: “Een belangrijke doelstelling van Knab is het eenvoudiger maken van bankieren. Daar draagt deze innovatie aan bij. Zeker met de invoering van het lange, vaak lastig te onthouden IBAN. Vrijwel iedereen heeft immers altijd wél via telefoon of Facebook de contactinformatie van vrienden binnen handbereik. Met Knab Social gebruik je deze gegevens om geld over te boeken.”
Knab Social is vanaf eind september beschikbaar. Net als alle andere diensten van Knab worden veiligheid en privacy streng gewaarborgd. Zowel telefoonnummer als Facebook account worden afgeschermd voor Knab.
PayM
De Britse betaalvereniging heeft in april dit jaar een nieuw mobiel betaalsysteem gelanceerd onder de naam Paym. Met Paym kunnen gebruikers geld naar elkaar overmaken via een mobiele telefoonnummer. Met PayM is daadwerkelijk een koppeling gemaakt tussen de rekeningnummers en mobiele telefoonnummers. Sinds de lancering in april hebben zich inmiddels 400.000 klanten geregistreerd. De Britse Payment Council verwacht dat tegen het eind van 2018 één miljard betalingen via Paym zal lopen.