Van witwassen tot duurzaamheid en van cybersecurity tot de veertien (!) EU-sanctiepakketten tegen Rusland: de waslijst aan wet- en regelgeving waar financiële instellingen rekening mee moeten houden wordt steeds uitgebreider. Hoe weet je in dat almaar uitdijende speelveld met wie je nog zaken mag doen? En vooral, met wie níet? We spraken erover met Nick Goundry van LexisNexis.
Voldoen aan wetgeving: het is een van de grootste uitdagingen waar financiële instellingen vandaag de dag voor staan. Niet alleen vanwege de complexiteit van al die wetten en regels, maar ook omdat de consequenties van het niet naleven daarvan aanzienlijk zijn. Denk aan torenhoge boetes van toezichthouders, reputatieschade of simpelweg stevige financiële tegenvallers.
Goundry (Principal Product Manager bij LexisNexis) ziet dat compliance-afdelingen het drukker dan ooit hebben. “Wet- en regelgeving wordt op steeds meer verschillende thema’s toegespitst. Tegelijkertijd worden de gestelde eisen daarin steeds uitgebreider en complexer.”
“Van bedrijven wordt verwacht dat ze hun potentiële en bestaande klanten steeds uitvoeriger controleren en perfect op de hoogte zijn van met wie ze precies zaken doen, terwijl de teams die daarvoor verantwoordelijk zijn niet evenredig meegroeien”, legt hij uit.
Een onuitputtelijke database
Kortom: met beperkte middelen zoveel mogelijk informatie doorspitten – dat is in een notendop de uitdaging waar compliance-afdelingen voor staan. Dit is waar LexisNexis om de hoek komt kijken.
Het bedrijf beschikt over een database opgebouwd uit de archieven van een kleine 45.000 (inter)nationale kranten, tijdschriften, wetsdocumenten en tal van andere bronnen. Daarbij biedt het verschillende data- en informatieoplossingen waarmee bedrijven deze vrijwel onuitputtelijke database geautomatiseerd kunnen doorzoeken, exact afgestemd op hun eigen unieke informatiebehoefte.
“Met behulp van onze database en tools kunnen bankmedewerkers bijvoorbeeld een adverse media check of een sanctiescreening uitvoeren”, legt Goundry uit. “Checks die voor KYC-medewerkers essentieel zijn om een beeld te vormen of een bedrijf of persoon waarmee zaken wordt gedaan deugt of niet, op welk gebied dan ook.”
Om die database gevuld en up-to-date te houden, werkt LexisNexis in elk land waar het actief is onder meer samen met lokale mediapartners. In Nederland is dat DPG Media en Mediahuis. “Alle artikelen van alle kranten die onder deze merken vallen – denk aan het Algemeen Dagblad, de Volkskrant, Trouw, NRC en de Telegraaf – zijn automatisch in onze database terug te vinden.”
Fake news
Daarmee speelt het bedrijf meteen in op één van de grootste struikelblokken van de huidige tijd: fake news. “Het internet wordt overspoeld door content van dubieuze makelij”, geeft Goundry aan. “Als je niet weet welke informatie echt is, kun je binnen compliance onmogelijke de juiste keuzes maken.”
“Onze samenwerkingsverbanden met gelicenseerde mediapartners zorgen ervoor dat onze database hoofdzakelijk uit betrouwbare informatie bestaat. Daarnaast is het aanbod zo groot, dat onze klanten talloze crosschecks kunnen uitvoeren om tot een weloverwogen conclusie te komen. Hoe goed een due diligence-proces ook is ingericht, het werkt alleen als het gevoed wordt met betrouwbare input. En wij garanderen dat.”
De opkomst van AI
Het filteren van betrouwbare informatie is niet de enige barrière die overwonnen dient te worden om te voldoen aan alle wetten en regels. “Verordeningen volgen elkaar zo snel op dat bedrijven daar echt een duurzaam antwoord op moeten verzinnen om er op een efficiënte manier mee om te gaan.”
Flexibiliteit is daarbij essentieel. “Financiële instellingen doen er goed aan om zich constant bezig te houden met het in kaart brengen van potentiële juridische problemen, om vervolgens hun interne programma’s, processen en technieken daar tijdig op aan te passen.”
Hierbij kan artificial intelligence volgens Goundry uitkomst bieden. “AI is met uitstek een techniek die blijft leren, zichzelf altijd doorontwikkelt en simpelweg algeheel ontlastend werkt binnen het up-to-date houden van het compliance-proces.”
Nexis+ AI
Inmiddels heeft LexisNexis zelf ook de eerste stappen gezet binnen het AI-domein. Zo lanceerde het onlangs Nexis+ AI; een platform dat gebruikmaakt van AI om sectoranalyses, concurrentie-, bedrijfs- en marktonderzoek te doen aan de hand van de informatie uit de eerdergenoemde database.
“Door AI te verweven met onze al bestaande dienstverlening zijn we er in geslaagd om het compliance-proces van onze klanten nog efficiënter te laten verlopen”, legt Goundry uit. “We hebben daardoor echt een nieuwe lading aan onze missie gegeven; het vergemakkelijken van data-intensief onderzoek en het versnellen van strategische besluitvorming.”
Het potentieel van AI voor compliance-afdelingen lijkt dan ook enorm. “Het biedt mogelijke oplossingen voor vrijwel alle uitdagingen waar de sector mee kampt.”
Toch vindt Goundry het lastig om uitspraken te doen over hoe LexisNexis de techniek verder zal integreren in zijn oplossingen. “Vrijwel niemand heeft echt kunnen voorzien welke ontwikkeling AI de afgelopen anderhalf jaar zou doormaken. En het gaat nog altijd zo snel, dat het in mijn optiek vrijwel onmogelijk is om te voorspellen waar de techniek over één of twee jaar staat.”
Principes
Welke kant het ook opgaat, wat Goundry betreft staat één ding als een paal boven water: bedrijven dienen verantwoordelijk met AI om te gaan. Want waar de technologie grote kansen biedt voor het elimineren van compliance-risico’s, brengt ze ook weer geheel nieuwe risico’s met zich mee.
Zo wordt AI ook gebruikt om misinformatie te ontwikkelen en verspreiden. “Niet alleen het tegenovergestelde van waar wij als LexisNexis voor staan”, stelt Goundry, “maar het maakt ons werk ook moeilijker omdat de beschikbare informatie die online te vinden is vervuild raakt.”
RELX – het moederbedrijf van LexisNexis – besloot dan ook een vijftal principes te publiceren om verantwoord gebruik van AI aan te moedigen. Denk bijvoorbeeld aan het te allen tijde rekening houden met de werkelijke impact van AI op mensen. Of het actief tegengaan van vooroordelen die mogelijkerwijs in AI-systemen geslopen zijn.
“Ik hoor bijvoorbeeld nog altijd dat veel mensen bang zijn dat AI hun baan overneemt, maar AI moet je echt zien als een assistent”, aldus Goundry. “Een assistent die de meest repetitieve en tijdrovende taken kan overnemen, waardoor de mens juist vrijkomt om de complexe zaken op te pakken.”