Environmental, Social en Governance (ESG) is de afgelopen jaren een topprioriteit geworden voor de financiele sector. Naast strategische overwegingen en intrinsieke motivatie, leidt de druk van EU regelgeving, zoals de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), tot scherp verhoogde aandacht voor ESG.
Dit vraagt om beter inzicht in zowel de eigen ESG-voetafdruk als die van klanten en leveranciers. Hierdoor wordt duurzaamheid niet alleen een strategisch thema, maar ook een Compliance-kwestie die essentieel is voor de License-to-Operate.
Bij de inschatting van ESG-risico's kan deels gebruik worden gemaakt van data van rating agencies, maar klantcontact blijft noodzakelijk. Dit betekent dat verschillende afdelingen informatie moeten opvragen bij klanten en vervolgacties ondernemen om deze data te beoordelen. Hier zien we een duidelijke overlap met het Client Due Diligence (CDD)-proces onder de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme.
In de afgelopen jaren hebben banken flink geïnvesteerd in de CDD-keten, bijvoorbeeld door het verbeteren van het klantcontactproces, het opzetten van een datagedreven Systematische Integriteitsrisicoanalyse (SIRA), en doorlopende monitoring. Deze onderdelen zijn ook cruciaal voor een gedegen ESG-toetsing. Daarom adviseren wij om verschillende ESG aspecten te integreren binnen het CDD-proces. Hieronder lichten we de benodigde stappen toe en bespreken we de verwachte voordelen.
Hoe aan te pakken?
Integratie van ESG binnen de CDD-keten vraagt om aanpassing in verschillende processtappen. Hieronder gaan we in op de belangrijkste onderdelen.
Doorvertalen van de ESG strategie
Opstellen van intern beleid, het vastleggen van de risk appetite, en het formuleren van doelstellingen rondom ESG. Deze kunnen vervolgens worden gebruikt als kader voor klantacceptatie, risicoafwegingen binnen CDD, en als leidraad voor vragen aan klanten.
Opnemen ESG risico’s in de SIRA
Welke reputatie- en integriteitsrisico’s specifiek zijn vanuit een ESG-perspectief? Een ESG invalshoek kan bijvoorbeeld zorgen voor andere verhoogd risico sectoren dan puur vanuit een witwasperspectief. Dit geeft sturing aan aanvullende risico triggers en beheersmaatregelen
Opstellen ESG-vragenlijst
Ontwikkelen van een standaard vragenlijst die rekening houdt met de informatiebehoeften vanuit ESG-rapportage, CDD, en overige afdelingen. Standaardisatie vergemakkelijkt vergelijkingen tussen klanten en benchmarks. De vragen kunnen worden aangepast op basis van het klanttype en de sector.
Afstemming van klantcommunicatie
Het is belangrijk om duidelijke afspraken te maken tussen de CDD en andere afdelingen over wie, wanneer, welke informatie bij de klant ophaalt. Dit verbetert het gebruik van beschikbare informatie en verlaagt de impact op de klant.
Uitbreiden van doorlopende monitoring
Meenemen van ESG-risico’s in het bepalen van zoektermen voor adverse media screening en het opstellen van transactiemonitoringscenario’s. Dit vereist ook afstemming over verantwoordelijkheden voor de beoordeling en vervolgacties.
Integreren van ESG in het CDD risicomodel
Opstellen van risicotriggers en beheersmaatregelen op basis van SIRA. Bij een ESG-risicotrigger kan bijvoorbeeld een verscherpt onderzoek nodig zijn, zoals het verder in kaart brengen van de waardeketen van de klant om ESG-risico’s beter te kunnen inschatten.
Training en awareness
Betrokken afdelingen op de hoogte te brengen van de aangepaste processen en de extra focusgebieden voor ESG, zodat ze ESG-specifieke risico’s en red flags beter kunnen herkennen
Wat levert het op?
Gebruik van bestaande processen en lessons learned
Dit maakt het mogelijk om ESG kostenefficiënt en effectief in te richten, gebaseerd op de lessen die geleerd zijn vanuit CDD.
Risicogebaseerd werken
Door een goede risico-inschatting en gestructureerde dataverzameling kan er beter gestuurd worden op ESG-doelstellingen en klantrisico’s, wat bijdraagt aan een integraal klantrisicobeeld.
Verbeterd bedrijfsresultaat
Organisaties die ESG structureel integreren, zijn op de lange termijn aantoonbaar winstgevender, doordat ze makkelijker nieuwe klanten en talent aantrekken en minder (financiële) risico’s lopen.
Wil je meer weten over de integratie van ESG binnen het CDD proces? Klik hier voor meer informatie.
Een artikel van Jeroen Davidson (Managing Principal) en Ewart van der Steege (Head of ESG BX) van Delta Capita.