ABN AMRO luidt noodklok over natuurverlies door maakindustrie

22 oktober 2024 Banken.nl

Jaarlijks verdwijnt wereldwijd een natuurgebied ter grootte van bijna twee derde van Nederland als gevolg van de productie en consumptie van alledaagse producten zoals sneakers, bankstellen en smartphones. Dat blijkt uit een rapport van ABN AMRO en het Impact Institute.

Het onderzoek richt zich op de impact van drie veelgevraagde producten: sneakers, bankstellen en smartphones. Zo zou volgens de studie de productie van één paar sneakers leiden tot 2,7 vierkante meter aan biodiversiteitsschade, een tweezitsbankstel tot 173 vierkante meter en een smartphone tot 16,6 vierkante meter aan schade.

Op wereldschaal verdwijnen er op die manier jaarlijks 324.000 hectare natuurgebied door de productie van sneakers, 298.000 hectare door bankstellen en maar liefst 1.942.000 hectare door smartphones. In totaal komt dit neer op 28 keer de oppervlakte van de Veluwe, oftewel bijna twee derde van het oppervlak van ons land.

Om de biodiversiteitskosten die daarmee gepaard gaan te compenseren, zou volgens het rapport een paar sneakers 1,50 euro extra moeten kosten, een bankstel 109 euro meer en een smartphone 7,10 euro extra. Deze bedragen zouden vervolgens moeten worden geïnvesteerd in het herstel van biodiversiteit.

Verplichte biodiversiteitsrapportage voor retail

Vanaf 2025 worden grote bedrijven door de Europese Corporate Sustainable Reporting Directive (CSRD) verplicht te rapporteren over hun impact op biodiversiteit. Dit betekent dat ook retailers moeten gaan meten in hoeverre hun producten bijdragen aan biodiversiteitsverlies.

“Door analyse van hun waardeketen kunnen retailers de impact van hun producten op de biodiversiteit in kaart brengen”, aldus Henk Hofstede, sector banker Retail bij ABN AMRO. “De volgende stap is concreet beleid formuleren om positieve impact te maken en biodiversiteitsrisico’s te beperken, gevolgd door een transitieplan met wetenschappelijk onderbouwde doelen.”

ABN AMRO laat weten vastbesloten te zijn om zijn invloed als financier, aanbieder van beleggingsdiensten, klantadviseur, vermogensbeheerder, investeerder en werkgever in te zetten om de negatieve impact op de natuur te verminderen en de positieve impact te vergroten. Daartoe steunt de bank het Kunming-Montreal Global Biodiversity Framework, dat richtlijnen biedt om de komende jaren biodiversiteitsverlies een halt toe te roepen en terug te draaien.

Het Impact Institute is een sociale onderneming die organisaties helpt hun maatschappelijke en ecologische impact te meten en waarderen.

Meer over ABN AMRO
Profielpagina
ABN AMRO is een partner van Banken.nl