ING lanceert stembediening voor mobiel bankieren app

11 september 2014 Banken.nl 2 min. leestijd

ING lanceert medio september een nieuwe feature voor de mobiel bankieren app: stembediening. Naast de gebruikelijke manier van mobiel bankieren moet het mogelijk worden om een betaling volledig met de stem af te handelen. Daarnaast wordt het op een later moment ook mogelijk om in te loggen met je stem. De nieuwe feature luistert naar de naam Inge en zal zowel voor iOS als Android beschikbaar komen.

Stembediening mobiel bankieren app

ING zal als eerste bank binnen Europa stembediening integreren in een mobiel bankieren app. Volledige stembediening zal in twee stappen worden geïmplementeerd. Medio deze maand zal het mogelijk worden om betaalopdrachten in te voeren en het saldo op te vragen door middel van een stem. Door de mogelijkheid een IBAN nummer in te spreken in plaats van in te toetsen moet bankieren makkelijker worden. Bij deze eerste stap moet overigens nog wel de pincode gebruikt worden om in te loggen en een betaling te autoriseren, omdat de stemherkenning nog niet persoonlijk is. 

 

Binnen enkele maanden moet het mogelijk worden om de app volledig te bedienen met de stem, inclusief het inloggen en bevestigen van betalingen. Om er zeker van te zijn dat de gebruiker ook de rekeninghouder is, maakt de bank een ‘stemprofiel’ op van de klant. Daarbij wordt gebruik gemaakt van de spraakherkenningstechnologie van Nuance, het bedrijf achter Siri van Apple. Deze feature wordt momenteel getest onder duizend gebruikers, om zeker te weten dat het product volledig werkt voordat het grote publiek er gebruik van gaat maken.

Veilig
Volgens de bank is een stemprofiel net zo uniek als de iris van een oog of een vingerafdruk. Mocht het alsnog niet mogelijk zijn om in te loggen met de stem, dan kan de pincode nog gebruikt worden. Het stemprofiel zal maximaal 3 maanden opgeslagen worden op de servers van ING.

Innovatie is belangrijk
ING stelt dat de bankieren app door 1,9 miljoen klanten wordt gebruikt en daarmee tevens de meest gebruikte Nederlandse app is. Hiervan bankiert één derde alleen nog via een mobiel of tablet. Door het grote klantenbestand vindt de bank het belangrijk om dan ook te blijven innoveren in nieuwe technologieën. Zo werkt de bank bijvoorbeeld ook aan een nfc-technologie (near field communication) waarmee het mogelijk moet worden om met de smartphone betalingen te doen in fysieke winkels, vergelijkbaar met de Rabo Wallet.