De Autoriteit Financiële Markten heeft BUX een boete van €1,6 opgelegd voor het overtreden van het provisieverbod.
Om nieuwe klanten te krijgen schakelde de online broker de hulp in van finfluencers en vergelijkingswebsites. Daarnaast werd een ‘vriendenprogramma’ opgetuigd, waarmee bestaande klanten een beloning ontvangen als zij een nieuwe klant binnenhaalden.
En dat mag dus niet, omdat het risico dan te groot is dat consumenten, als gevolg van de financiële prikkels, een “kant op worden gestuurd die niet in hun belang is”.
Zo schakelde BUX dus onder meer finfluencers in. Zij ontvingen een vergoeding per volger die stappen had gezet in het aanmeldproces voor het openen van een beleggingsrekening. Hiermee had de finfluencer volgens de AFM een financieel belang om zoveel mogelijk volgers aan te brengen bij BUX.”
“Het klantbelang moet bij beleggingsondernemingen altijd centraal staan”, benadrukt AFM-bestuurder Jos Heuvelman daarbij. “Daarom past het niet om aanbrengvergoedingen te betalen aan finfluencers. Dergelijke financiële prikkels zijn onwenselijk en slecht voor het vertrouwen in de sector.”
BUX (in juli 2024 overgenomen door ABN AMRO) heeft de overtredingen inmiddels beëindigd.