Tot en met 3 juni 2015 kan het publiek stemmen op de genomineerden voor De Beste Social Media Awards, die onlangs bekend zijn gemaakt. Naast grote kanshebbers als Heineken, KLM en Coolblue zijn ook ING (2x), ABN AMRO en SNS Bank genomineerd voor de tweede editie van de social media prijs.
Social Media Awards
De Beste Social Media Awards zijn een initiatief van het gelijknamige platform ‘De Beste Social Media’ en wordt dit jaar voor de tweede keer georganiseerd. De prijzen worden uitgereikt aan organisaties, merken en dit jaar voor het eerst ook aan bekende Nederlanders. Jurylid en cabaretier Erik van Muiswinkel over het initiatief: “Ieder jaar wordt er een hele rits prijzen uitgereikt voor prestaties in Nederlandse musicals, voor toneel, proza, poëzie, cabaret, popmuziek en meer. Maar het grootste speelveld van allemaal, de social media, was tot voor kort nog zonder. Het is duidelijk dat het hoog tijd werd voor prijzen op dit terrein. Het scherp inspelen op de actualiteit, soms tot op de minuut, is een vak apart waar je op een heel slap koord wandelt, hoog kan stijgen en diep kan vallen.”
In totaal worden de social media awards in 10 categorieën uitgereikt, waarvan je er één in ieder geval niet wilt winnen: de Award voor het slechtste bericht. De prijs beloont ‘de grootste missers’ van domme dingen die BN’ers posten tot het meerdere malen online uitschelden van Monica Lewinsky door De Volkskrant. De andere prijscategorieën zijn: Beste Inhaker, Beste Creatief, Beste Tekst, Beste Grap, Beste Visueel, Beste Reactie op een Consument, Beste Reactie op een Ander Bedrijf, Beste Merk, en Beste BN'er.
Nominaties
De grootste kanshebbers in de 2015-editie van de Beste Social Media Awards zijn Heineken (6 nominaties, o.a. voor Beste Merk), Coolblue (5 nominaties, o.a. voor Beste Grap), KLM (4 nominaties, o.a. voor Beste Visueel) en T-Mobile met 2 nominaties, waaronder voor Beste Reactie op een Consument. Ook ING sleepte twee nominaties in de wacht, één in de categorie Beste Tekst en de ander in de categorie Beste Reactie op een Consument. Een man - die werkt in een bekende bakkerij in Amsterdam - sprak daar tijdens de lunch een leuk iemand die bij ING werkte, maar vergat haar telefoonnummer te vragen. Hij schreef ING via social media aan om toch nog met die persoon in contact te komen en werd beantwoord met een rijm van ‘cupido’ en binnen het hoofdkantoor werden affiches verspreid met de oproep of de persoon in kwestie zich wil melden.
Ook ABN AMRO is genomineerd. De bank maakt kans vanwege zijn originaliteit in de categorie Beste Creatief voor de huisbezichtiging met een achtbaan, die ook als tv-reclame te zien was. Een laatste vertegenwoordiger van bankensector is SNS Bank, met net als de ING een nominatie in de categorie Beste Reactie op een Consument. Een klant klaagde dat zijn ontwerp voor zijn pinpas was afgekeurd, waarop een medewerker van de bank hem – tot zijn blijde verrassing – een nieuw ontwerp stuurde van schattige eenhoorn.
Kwaliteit en kwantiteit
Oprichter van De Beste Social Media en social media-adviseur Diederik Broekhuizen is zeer te spreken over de inzendingen van dit jaar: “We zijn dit jaar erg tevreden met de kwaliteit en kwantiteit binnen de zeven inzendcategorieën. We ontvingen bijna 300 inzendingen van bedrijven. De categorie ‘Beste Inhaker’ bleek het populairst en de kwaliteit in deze categorie was hoog”, aldus Broekhuizen. “Opvallend is verder de hoeveelheid video én de visuele kracht van de berichten. Ook zijn de inzendingen conceptueler en beter doordacht. Social media is dit jaar duidelijk weer een stap verder. Nu is het de beurt aan het publiek. Zij gebruiken Facebook, Twitter en Instagram dagelijks en weten dus het beste wat goed of slecht is.”
De jury* heeft reeds zijn voor 50% meetellende oordeel uitgesproken, het publiek kan nog tot en met 3 juni stemmen op hun favoriete nominaties op de site van De Beste Social Media. De awards worden donderdagavond 11 juni 2015 uitgereikt in B-Amsterdam. Wie er ook winnen, een ding is zeker: “De Beste Social Media Awards are here to stay.”
* Naast Van Muiswinkel bestaat de jury uit: Renske de Greef (schrijfster en columniste), Jordi van de Bovenkamp (grappigste Twitteraar 2013), Roos van Vugt (social media strateeg), Gonnie Spijkstra (blogger en trendingspecialist), Martijn Pronk (uitgever en hoofd media & publicaties Rijksmuseum) en Rocco Stallvord (autoriteit virale verspreiding).