ABN AMRO, ING Nederland en Rabobank staan opnieuw in de top 10 meest invloedrijke merken op LinkedIn. De banken prijken tussen grote Nederlandse multinationals als Shell (#1), Philips (#4) en Heineken (#9). ABN AMRO sluit dit jaar de top 3 af, voorgegaan door stabiele #1 Shell en KLM.
LinkedIn heeft anno 2015 meer dan 350 miljoen leden wereldwijd. Het zakelijke netwerk wordt niet alleen veel door professionals gebruikt om zichzelf naar de buitenwereld te profileren, ook organisaties maken dankbaar gebruik van het netwerk om hun doelgroepen te bereiken met updates, actualiteiten en vacatures. Ieder jaar stelt het social media platform een landelijke top 10 lijst op van de merken en organisaties die het meest ‘engaged’ zijn met hun publiek. De lijst wordt opgesteld op basis van de Content Marketing Score die de bedrijven hebben op LinkedIn, die meet hoeveel unieke personen zich aan het merk verbinden en het nieuws delen dat de merken posten.
Top 10
Net als vorig jaar blinken de Nederlandse grootbanken uit met hun succesvolle strategieën voor contentmarketing op LinkedIn. ABN AMRO sluit dit jaar de top 3 af, voorgegaan door Shell en KLM. In de voorgaande editie pakte ABN AMRO nog de 8e plek en is daarmee de grootste stijger in de lijst. Na #4 Philips volgt ING Nederland op de 5e plek, die eveneens gestegen is in de lijst – vorig jaar bekleedde ING de 7e plek. De derde bank in de top 10 is Rabobank op de zesde plaats. Vorig jaar stond het Rabomerk nog op de derde plek als een van de meest invloedrijke merken op LinkedIn. Een overzicht van de gehele top 10 van 2015: