Meer dan helft bankkantoren telefonisch slecht bereikbaar

07 maart 2017 Banken.nl 2 min. leestijd
Meer nieuws over

Het openen van een nieuwe rekening of het regelen van andere bankzaken per telefoon zou nog wel eens een langdurige en frustrerende aangelegenheid kunnen worden. Uit onderzoek van Telefoonboek.nl blijkt namelijk dat 53,6% van de Nederlandse bankkantoren slecht bereikbaar is.

In de database van Telefoonboek.nl staan 1.965 telefoonnummers geregistreerd in de categorie ‘Bank’. Deze nummers worden in het bestand opgenomen als ‘slecht bereikbaar’ wanneer er drie keer of meer geen gehoor wordt gegeven aan de oproep; hierbij is er ook geen mogelijkheid een bericht achter te laten. Dit was bij 1.053 van de 1.965 kantoren het geval, hetgeen neerkomt op 53,6% van de gevallen.

Onder de uitschieters van de slechtst bereikbare banken vallen onder andere filialen van de ING Bank in Leeuwarden (93 mislukte belpogingen geregistreerd), Zwolle en Emmen (beide 86). Ook de ABN AMRO Bank in Winschoten (84) krijgt veel klachten. In de lijst van banken met meer dan drie mislukte belpogingen komen vooral veel kantoren van ABN AMRO voor: maar liefst 361 filialen zijn slecht bereikbaar. De Rabobank levert daarna de meeste matig bereikbare telefoonnummers (311), gevolgd door de ING Bank (250), blijkt uit het onderzoek.
Percentage slecht bereikbare banken per provincie

Wanneer deze cijfers worden afgezet tegenover het aantal gevestigde bankkantoren per provincie, valt op dat Limburgse en Zeeuwse kantoren slecht bereikbaar zijn: hier nam respectievelijk 72% en 68,3% de telefoon vaker dan drie keer niet op. In Friesland valt het nog relatief mee met de slechte bereikbaarheid: hier nam 39,6% van de banken de telefoon niet vaak genoeg op.

Deze resultaten zijn vrij opmerkelijk te noemen, vindt Dirk Lentjes, manager van Places Antwoordservice en onderzoeker van Telefoonboek.nl: “Zeker als je bedenkt dat een groot deel van de klantenservice van banken nog per telefoon gaat. Bovendien gaat het hier om instanties die het geld van hun klanten beheren: die zouden toch altijd bereikbaar moeten zijn voor eventuele vragen over hun rekeningen.” Wat de bereikbaarheid is van de landelijke klantenservice van banken wordt niet duidelijk in het onderzoek van Telefoonboek.nl.