Nederlandse consumenten meest actief met online bankieren
Een goede 97% van de Nederlanders beheert zijn bankzaken inmiddels online. Het Zweedse fintech bedrijf Trustly - gespecialiseerd in de verwerking van online bankbetalingen in heel Europa - deed onderzoek naar het gebruik van online bankieren door consumenten in diverse Europese landen en presenteerde onlangs een rapport hierover.
Alledaagse zaken
Het rapport genaamd ‘The State of Online Banking’ vergelijkt zeven Europese landen, variërend in grootte en geografische ligging. Er wordt onder meer ingegaan op handelingen die consumenten uitvoeren, op welke apparaten ze dat doen en hoeveel vertrouwen ze in hun bank(en) hebben. Het zijn - wellicht niet verrassend - vooral de alledaagse zaken die consumenten online afhandelen: even je saldo checken in de trein, met je mobiel geld overmaken naar een vriend in de kroeg of een online aankoop doen, we herkennen het allemaal. Internet neemt ook de bancaire wereld over en Nederlanders werken daar fanatiek aan mee.
In het rapport wordt duidelijk dat online bankieren niet in alle landen zo omarmd wordt als in Nederland. Waar 81% van de Nederlandse consumenten overschrijvingen online doet, acteren Spanje (43%) en Frankrijk (37%) in de relatieve marge. Nederlandse banken investeren veel in online applicaties. Trustly CEO Oscar Berglund: “Nederland is digitaal volwassen, zeker als het gaat om online bankieren. Nederlandse banken zijn voortdurend op zoek betere en meer gebruiksvriendelijke en digitale authenticatiemethoden om online bankieren nog veiliger en eenvoudiger te maken. Dat biedt veel kansen voor de Nederlandse online betalingsmarkt.”
Opvallende verschillen en gelijkenissen
Het succes van online bankieren in Nederland lijkt hand in hand te gaan met het aanbod van internet, zowel de beschikbaarheid als de snelheid ervan. Van de onderzochte landen heeft Nederland met 94% de hoogste dekkingsgraad van internet. Je moet goed zoeken om nog Nederlanders te vinden die niet op een of andere manier verbonden zijn met het web. Wat opvalt - maar eigenlijk ook vrij logisch is - is dat de online activiteit afneemt naarmate er minder internet beschikbaar is. Frankrijk (84%) en Spanje (78%) lopen hierin bijvoorbeeld flink achter.
Het is verleidelijk om te denken dat vertrouwen in de bank een belangrijke graadmeter is voor actief online bankieren en in Nederland is dat ook zo. Maar kijkend naar landen met een minder stabiele bankensector - zoals Spanje en Italië - blijkt ook daar het vertrouwen erg hoog te zijn. Nederland scoort inderdaad het hoogst, maar de verschillen zijn allesbehalve groot.
Een ander opvallend punt is dat Nederland relatief gezien wat achterblijft bij winkelen via internet. Hoewel Nederlanders het meest actief zijn in het online bankieren, scoren ze bijna het laagst op online shopping. Een reden hiervoor kan de grootte van het land zijn. In Nederland blijven de afstanden vrij klein, waar je ook heen gaat. Enkel Frankrijk is de uitzondering op de regel.
Smartphone als aanjager
Het bezit van een smartphone met internet blijkt voor veel Nederlanders een aanjager te zijn in het online bankieren. Onderstaande figuur toont aan met welke apparaten Nederlanders veelal hun bankzaken regelen. Hoe frequenter mensen inloggen op hun rekening, hoe meer ze dat doen via mobiele apparaten, smartphones of tablets. Mensen die hun bankzaken afhandelen via de oude, vertrouwde computer doen dat gemiddeld minder vaak. Op zichzelf is dat niet onlogisch, je telefoon heb je immers vaker bij je dan je laptop. Maar de vraag hoe online bankieren zich ontwikkeld zou hebben zonder smartphone is een interessante.
Ondanks de aanwezigheid van vele mobiele apparaten is en blijft thuis toch de voorkeurslocatie voor het regelen van bankzaken. Met je mobiel heb je overal in het land toegang tot internet, maar thuis lijken mensen zich het veiligst te voelen. Geen ongewenste meekijkers en volledige aandacht op de bankzaken.
Nederlandse banken staan er goed voor, zeker internationaal gezien. Het is bijna onmogelijk om nog meer mensen aan het online bankieren te krijgen. Goede internetvoorzieningen en de opkomst van de smartphone zijn de grootste aanjagers in Nederland. De grootste uitdaging voor banken is om de beveiliging op orde te houden en als het kan te verbeteren, zonder dat de gebruiksvriendelijkheid daarmee in het geding komt.