Gebruik iDEAL blijft stevig toenemen
Het bekende Nederlandse betaalplatform iDEAL blijft groeien en stevig ook. Het aantal betalingen via iDEAL nam in 2017 met 34% toe, wat in totaal neerkomt op 378 miljoen betalingen over het afgelopen jaar. Redenen voor de groei zijn onder andere de toepassing in terugbetaal-apps en buitenlandse webshops.
Veel mensen zullen het beeld herkennen van afrekenen in een webshop. Vaak kan men kiezen tussen een overschrijving, creditcard of betalen via iDEAL. De opkomst van webshops heeft iDEAL in de beginjaren veel wind in de zeilen gegeven. De betaaldienst werd in 2005 opgericht door Currence, een initiatief van acht Nederlandse banken ter bevordering van het betalingsverkeer in Nederland.
In totaal werd in 2017 378 miljoen keer afgerekend via iDEAL. Dat betekent een toename van 34% ten opzichte van het jaar ervoor. Nog opvallender is dat het de grootste stijging is sinds 2011. Sindsdien heeft iDEAL jaar op jaar groei gekend waardoor je zou verwachten dat de groei in procenten iets zou afnemen, door het steeds grotere volume.
Groeifactoren
Wat zijn de voornaamste redenen voor de groei van iDEAL? De groei van web-winkelen in Nederland is minder hoog dan de groei van iDEAL, dus daar ligt de extra winst niet. Het zijn echter wel buitenlandse webwinkels die bijdragen aan de groei van iDEAL. Steeds meer buitenlandse webwinkels integreren de betaaloptie, specifiek voor Nederlandse klanten. Om een indicatie van het buitenlandse succes te geven, er kan inmiddels in 7.000 buitenlandse webshops worden betaald met iDEAL, verspreid over 60 landen. Er zit vooral groei in aankopen bij Chinese webwinkels, zoals AliExpress. Daarnaast speelt de toepassing een rol in populaire apps, waaronder de terugbetaal-app Tikkie. Betalen via het scannen van een QR-code is een derde voorbeeld van innovatie die bijdraagt aan de groei van iDEAL.
iDIN
Naast iDEAL is Currence ook de drijvende kracht achter iDIN, een nieuwe vorm van online identificeren. Met iDIN beschikken consumenten over een makkelijke en snelle identificatie omdat de klant snel zijn juiste klantinformatie kan delen met de retailer zonder gegevens handmatig in te hoeven voeren. Waar iDEAL inmiddels al de miljardste betaling achter de rug heeft, moet iDIN het voorlopig met wat minder doen. De dienst - die wel een stuk jonger is - is inmiddels meer dan een miljoen keer gebruikt.