Roland Berger: Banken lopen grote inkoopbesparing mis

01 april 2014 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel

Banken laten op inkoopgebied forse besparingen liggen. Volgens een nieuwe studie van Roland Berger kan beter inkoopbeleid op termijn een kostenvoordeel van zo’n 15% opleveren.

Het advieskantoor ondervroeg eind vorig jaar meer dan 200 Chief Procurement Officers naar de belangrijkste strategische pijlers voor de komende jaren en efficiencygebieden. Uit de resultaten komt naar voren dat inkoopafdelingen van banken het meeste verbeterpotentieel laten liggen. “Bij de banken is het meest te halen” zegt Mark de Jonge, partner bij Roland Berger in Nederland. Volgens De Jonge worden de inkoop afdeling van banken nog geleid vanuit de gedachte dat er aan geld geen gebrek is. Echter kijkend naar de nieuwe marktrealiteit – zoals concurrentie en strengere regelgeving – neemt de druk om efficiënter aan de slag te gaan toe. “Voor een robuust bedrijfsmodel moeten zij nog heel wat aan hun kosten doen”. 

Procurement Management

15% besparing op inkoopkosten
Berekeningen van de consultants tonen aan dat het kostenvoordeel “binnen enkele jaren” kan oplopen tot ongeveer 15%. Een aantal redenen liggen hieraan ten grondslag. Ten eerste halen banken te weinig voordeel uit de externe samenwerkingen binnen de keten. “Partners om nieuwe producten te ontwikkelen, bijvoorbeeld op het gebied van mobiel betalen, zijn heel hard nodig. Toeleveranciers hebben de expertise in huis om innovatieve oplossingen aan te dragen. Maak daar dan ook gebruik van” aldus De Jonge. De auto-industrie wordt op dit vlak als een best-practice gezien – zo komt 80% van de innovaties bij autoproducenten voort uit intensieve samenwerking met toeleveranciers. Hoog tijd dat de banken hun voorbeeld volgen, aldus De Jonge.

Bovendien zijn inkoopmanagers van banken geen sterren als het gaat het uitonderhandelen van gunstige voorwaarden. “Slimmer onderhandelen met toeleveranciers kan aanzienlijke kostenbesparingen opleveren” stelt De Jonge. Volgens de adviseur zouden banken gebaat zijn bij het bundelen van de inkoopbehoefte van alle verschillende afdelingen, om zo meer bulkkorting te bedingen. “Deze aanpak scheelt gemiddeld 4 tot 6% aan inkoopkosten”. Daarnaast zouden banken systematisch over alle prijzen moeten onderhandelen, dit levert in het gunstigste geval ook een kostenbesparing van 8% tot 12%.

Mark de Jonge - Roland Berger

Een ander punt waar banken ten opzichte van andere sectoren in tekort schieten is het voorspellen van benodigde externe diensten. “Als een bank bijvoorbeeld ziet aankomen dat veel mensen gaan bellen met vragen over een nieuw product, dan kan tijdig genoeg capaciteit worden ingehuurd om dat op te vangen. Goed voorspellen is geld verdienen” stelt de Roland Berger partner.

Andere gebieden waar banken kansen laten liggen zijn innovatie, rationalisatie van het “vaak overvloedige” productassortiment en het schrappen van externe producten en diensten.