HSBC lanceert initiatief voor erkenning vrouwelijk talent in fintech
De internationale fintech-wereld is hoofdzakelijk een mannelijke aangelegenheid. Om diversiteit aan te wakkeren lanceert de Britse bank HSBC het programma ‘Women on the rise’.
Het aantal mannen dat actief is in fintech overstijgt in grote mate het aantal vrouwen. Amper een derde van de personen is vrouw. Van het management is 19% vrouw, van de oprichters is 16% vrouw. HSBC wil hier iets aan doen. Immers, wie weet hoeveel talent er verloren gaat door het relatief lage aantal vrouwen. Omdat ze weinig mogelijkheden zien, omdat ze zich niet welkom voelen in een mannenwereld of wie weet waarom.
Het initiatief ‘Women on the rise’ is opgezet om een community van vrouwen te creëren. Een community waarin ruimte is netwerken, opleiding en educatie, ondersteuning in het behalen van carrièredoelen en kort samengevat de weg effenen in het algemeen.
De community is inmiddels van start gegaan met daarin de volgende leden: Joanne Bradford (chief marketing officer, SoFi), Winnie Cheng (chief data scientist, IO Tahoe en Co-Founder, Flowcast), Ashley Fieglein Johnson (CFO and COO, Wealthfront), Sima Gandhi (Head of business development and strategy, Plaid), Nancy Hilker (CFO, Addepar), Huey Lin (COO, Affirm), Monica Long (Head of marketing, Ripple), Marilyn Miller (chief people officer, Anaplan), Kathryn Petralia (co-founder and president, Kabbage), Shivani Siroya (CEO en oprichter, Tala).
Sleutelrol
Martin Richards, hoofd corporate banking HSBC in de VS, man, legt uit: “Dit initiatief is belangrijk omdat genderdiversiteit een sleutelrol speelt in innovatie en impact. We hopen dat dit programma voor een positieve verandering gaat zorgen, opdat meer vrouwen hun talenten kunnen tonen in de industrie.”
Gerelateerd: Tweede European Women Payments Network meet-up op komst