PSD2 - onbekend maakt voorlopig nog onbemind
Ongeveer de helft (46%) van de Nederlanders ziet wel wat in PSD2, maar pas nadat ze hebben geleerd wat het eigenlijk inhoudt. Jongeren zijn bovendien meer bereid tot adoptie van PSD2 dan ouderen. Met de bekendheid gaat het voorlopig nog niet goed. Uit onderzoek van ING blijkt namelijk dat bij 82% van de Nederlanders geen belletje gaat rinkelen als hen naar naar PSD2 gevraagd wordt.
PSD2. Voor 82% van de Nederlanders kan het evengoed een internationale tv-zender zijn als de afkorting voor een bepaalde ziekte. Ze hebben namelijk geen idee van de nieuwe Europese betaalrichtlijn, zo blijkt uit een monitor van ING onder 1.500 Nederlanders. Daarmee lijkt PSD2 voorlopig vooral een feestje van de politiek en van de financiële sector te zijn.
Nadat aan de respondenten is uitgelegd wat PSD2 is en welke voordelen het consumenten moet geven blijkt er beslist wel interesse te zijn in de nieuwe betaalrichtlijn. Ongeveer de helft (46%) verwacht er wel gebruik van te gaan maken. De bereidheid om mee te gaan in de vaart der volkeren is onder jongere generaties nog een stukje sterker. Het percentage jongeren (18-34) dat aangeeft naar verwachting gebruik te zullen gaan maken van PSD2 komt uit op 64%.
Meer overzicht en gemak
Jeroen Losekoot is Manager Digitaal Bankieren bij ING en stipt de voordelen nog maar eens aan: ’’De nieuwe betaalrichtlijn biedt Nederlanders die digitaal bankieren meer overzicht en gemak, dit geldt zeker als je betaalrekeningen hebt bij verschillende banken. Op dit moment log je nog bij verschillende banken in en beheer je alles apart van elkaar. Met PSD2 wordt het straks bijvoorbeeld mogelijk om via de Mobiel Bankieren App een volledig overzicht van je betaalrekeningen bij verschillende banken in te zien. Dit maakt het regelen van je geldzaken nog makkelijker.”
Gevraagd naar de partijen die mensen toegang willen geven tot hun betaalgegevens voor nieuwe betaaldiensten blijken banken met afstand het meeste vertrouwen te krijgen. De eigen bank prijkt bovenaan (49%), gevolgd door andere banken (36%) en verzekeringsmaatschappijen. Deze partijen spelen historisch gezien een rol als geldbewaarder en genieten mede daarom het meeste vertrouwen. Cynici zullen aanvoeren dat er ook in de bankensector genoeg dingen misgaan, maar als het aankomt op een prudente omgang met geld of data scoren ze een stuk hoger dan de Googles en Facebooks van deze wereld. Kleine technologische bedrijven krijgen van 28% het vertrouwen. Dat is enigszins opmerkelijk, omdat dat in essentie de bedrijven zijn voor wie PSD2 mede bedacht is.
Meer overzicht en gemak
Jeroen Losekoot is Manager Digitaal Bankieren bij ING en stipt de voordelen nog maar eens aan: ’’De nieuwe betaalrichtlijn biedt Nederlanders die digitaal bankieren meer overzicht en gemak, dit geldt zeker als je betaalrekeningen hebt bij verschillende banken. Op dit moment log je nog bij verschillende banken in en beheer je alles apart van elkaar. Met PSD2 wordt het straks bijvoorbeeld mogelijk om via de Mobiel Bankieren App een volledig overzicht van je betaalrekeningen bij verschillende banken in te zien. Dit maakt het regelen van je geldzaken nog makkelijker.”
Begrijpelijkerwijs bestaat er nog wel wat koudwatervrees voor PSD2. Met name op het gebied van privacy bestaan er zorgen. Slechts 12% heeft momenteel een positief gevoel bij PSD2. Dat is volgens Losekoot wel te verklaren: “Doordat mensen niet weten wat PSD2 is, maken ze zich zorgen om hun privacy en de veiligheid van hun betaalgegevens. Als men echter weet wat de nieuwe wet inhoudt, zien ze ook de voordelen ervan in. Het is daarbij belangrijk om te weten dat andere bedrijven alleen toegang krijgen tot je betaalgegevens als je daar zelf expliciet toestemming voor hebt gegeven. Geef je geen toestemming, dan verandert er niets.”