Gamification verbetert financieel advies van Rabobank adviseurs
Een aantal lokale Rabobanken heeft zijn financieel adviseurs geprikkeld met een gamification-oplossing, ofwel oefening met behulp van een computerspel. De oplossing is ontwikkeld samen met het Utrechtse organisatieadviesbureau House of Performance. Het effect? Bij deelnemende kantoren is de instroom van belegd vermogen inmiddels 13% hoger dan bij niet-deelnemende kantoren.
Een belangrijk onderdeel van de maatschappelijke rol die banken willen en kunnen spelen is Nederlandse huishoudens helpen financieel gezond te blijven. Voor zichzelf heeft Rabobank het doel om de komende vijf jaar een miljoen Nederlandse huishoudens hierbij te helpen. Uit eigen analyses blijkt dat de eigen adviseurs kansen laten liggen voor particuliere klanten. Kansen die mogelijk tot hogere spaarbuffers leiden of een betere oudedagvoorziening. De bank besloot daarom op zoek te gaan naar nieuwe manieren om de adviseurs extra kennis en vaardigheden bij te brengen, gericht op het beter bedienen van klanten rond het thema financiële gezondheid.
Gamification
Rabobank vroeg het Utrechtse organisatieadviesbureau House of Performance bij de ontwikkeling van een nieuwe aanpak. Een aanpak die financieel adviseurs stimuleert klanten proactiever en beter te helpen bij het maken van de juiste financiële keuzes. House of Performance: “Om een schaalbare aanpak te realiseren die leren in de eigen werkomgeving bevordert, is gekozen voor het toepassen van gamification.”
Gamification dus. Of verspellisering, om maar even een nieuwe Nederlands woord te introduceren. House of Performance ontwikkelde een maatwerkoplossing, genaamd VermogensCup. Het spel kent vijf opbouwende ‘levels’, met sport als analogie. Het ingebouwde spel- dan wel competitie-element moet nieuw gedrag ontwikkelen. De VermogensCup bevat zowel online als offline elementen. Bovendien is ook het leidinggevend kader erbij betrokken, als supporter of als jurylid. “Spelen en leren, met en van elkaar”, aldus House of Performance.
Al 633 medewerkers
Volgens Rabobank hebben inmiddels 633 medewerkers verdeeld over 66 lokale banken de VermogensCup gespeeld. Hierdoor hebben financieel adviseurs meer kennis opgedaan en nieuwe vaardigheden ontwikkeld om klanten beter te adviseren over een financieel gezond leven. House of Performance: “Door het spelen van de VermogensCup is er gemiddeld 13% méér instroom van belegd vermogen in Q2 2018 ten opzichte van niet deelnemende banken, wat direct bijdraagt aan het financieel gezond leven van de klant.”
Rabobank toont zich erg tevreden over het experiment en over de samenwerking met House of Performance. “Samenwerken met House of Performance is samen creëren en doen”, Jeanine Rademakers, Salesmanager Vermogen Rabobank. “Open staan voor en gebruik maken van elkaars expertise resulteert daardoor in het bereiken van het beste resultaat. Met veel energie en ruimte voor fun en vieren.”