Comarch en AXA Luxemburg breiden samenwerking uit rond systeembeheer
IT-dienstverlener Comarch en de Luxemburgse tak van verzekeraar AXA breiden hun bestaande samenwerking verder uit. Comarch gaat nieuwe systemen voor het beheer van verzekeringscontracten en van claims voor gezondheidsproducten opzetten en beheren, te weten Comarch Life Insurance en Comarch Insurance Claims.
Van oorsprong is Comarch een Pools bedrijf. Het bedrijf werd in 1993 opgericht in Krakow, wat in Nederland vooral bekend staat als aantrekkelijke bestemming voor een weekendje weg. Sindsdien is de IT-dienstverlener gestaag uitgebreid en uitgegroeid tot multinational. In België en Luxemburg is het bedrijf al een tijd lang actief als software-ontwikkelaar en systems integrator in de financiële sector. Eind 2018 opende het Poolse bedrijf in Rotterdam de eerste Nederlandse vestiging.
AXA Luxemburg meldde zich bij Comarch voor het digitaliseren en optimaliseren van alle klantenserviceprocessen met betrekking tot gezondheidsproducten, met speciale aandacht voor de vergoeding van medische kosten. Dat deed het mede vanwege een succesvol eerder project. Georges Biver, hoofd van Life & Health bij AXA Luxemburg: “Na het succes van ons eerste gezamenlijke project – de implementatie van Comarch Digital Insurance – hebben we gekozen voor twee nieuwe systemen, Comarch Life Insurance Claims en Comarch Insurance Claims, die zowel ons polisbeheer als het afsluiten van verzekeringen en schadebeheer zullen omvatten.”
Meer homogeen IT-landschap
Voor AXA was het belangrijk om externe tools als CRM, documentbeheer of grootschalig drukwerk eenvoudig te kunnen koppelen met al in gebruik zijnde systemen. AXA werkt al met Comarch samen voor de verkooptool, waardoor een uitbreiding van die activiteiten zorgt voor een meer homogeen IT-landschap.
Comarch wordt geroemd vanwege het hoge investeringsniveau in R&D, zo stelt AXA. “Hierdoor kregen we meer inzicht in onze toekomstperspectieven qua innovatie, nieuwe markten en nieuwe klanten.” Aan de andere kant bood de al bestaande samenwerking ook voor Comarch extra mogelijkheden om goed voor de dag te komen. Immers, de IT-dienstverlener wist al een beetje hoe de keuken van AXA er van binnen uitzag. “Naarmate onze samenwerking vorderde, konden we de werkelijke behoeften van AXA steeds beter identificeren. Zo konden we ons aanbod perfect afstemmen op de verwachtingen van AXA”, vertelt Emilie Peyroche d'Arnaud, AXA Global Account Manager voor Comarch Financial Services.