Rabobank introduceert samen met partners app voor schuldpreventie Buddy

21 juni 2019 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Samen met acht Nederlandse gemeenten, schuldhulpverleners en startup Buddy Payments lanceert Rabobank deze week de app Buddy. Buddy is een nieuwe financiële app die moet voorkomen dat mensen zich zo diep in de schulden steken dat ze er zelf niet meer uitkomen. Voor Rabobank draagt het initiatief bij aan het uitdragen van de missie van financiële zelfredzaamheid.

Schulden hebben is op zichzelf geen probleem. Het merendeel van de Nederlanders heeft schulden, ook groepen die vaak als ‘rijk’ worden bestempeld. Vaak in de vorm van een hypotheek. Schulden worden pas een probleem als mensen moeite krijgen ze terug te betalen en het ene gat met het andere gaan vullen. Volgens Rabobank kampt één op de vijf Nederlandse huishoudens met financiële problemen. Problemen die raken aan de financiële zelfredzaamheid van mensen. Met de app Buddy krijgen deze mensen een nieuwe tool die hen helpt hun uitgaven en hun budget in lijn te krijgen.

Twee jaar gesleuteld

Buddy is een product van de Rotterdamse startup Buddy Payments. Aan de app is twee jaar gesleuteld. De app zet op een rijtje wat de vaste lasten van iemand zijn en wat het vrij te besteden bedrag is per periode. De app kan ook automatisch berichten versturen naar instanties om naheffingen te voorkomen, bijvoorbeeld in het geval van te laat betalen of onterechte uitkeringen. Het bedrijf kreeg bij de ontwikkeling van Buddy ondersteuning van acht Nederlandse gemeenten, schuldhulpverleners en Rabobank. Het is ook in de acht gemeenten waar gestart wordt met een Buddy-pilot: Rotterdam, Den Haag, Amersfoort, Almere, Enschede, Maastricht, Leiden en Alkmaar.

“Met de app kunnen huishoudens een eerste stap zetten naar een financieel gezond leven’, zegt Suzan van Eeten, verantwoordelijk als ‘arealead’ bij de afdeling Betalen van Rabobank. ‘Er zijn veel mensen die moeite hebben om maandelijks rond te komen. De Buddy-app geeft hen meer grip op inkomsten en uitgaven en helpt ze met het maken van de juiste financiële keuzes.”

Inhoudelijke, technische en financiële steun

Rabobank heeft Buddy ondersteund inhoudelijk en technisch vlak en middels financiering, deels via de maatschappelijke tak Rabobank Foundation. “Zo hebben we meegekeken met het businessplan, maar ook kennis aangereikt en ons netwerk beschikbaar gesteld. En dankzij een technische koppeling kunnen klanten Buddy Payment toegang verlenen tot hun betaalrekening. Op die manier is er ook echt hulp op maat mogelijk.”

In eerste instantie is er dus sprake van een pilot, die vier maanden gaat duren in de acht genoemde Nederlandse gemeenten. In totaal honderd gebruikers gaan Buddy proberen. Wanneer het een succes blijkt gaan de gemeenten de app grootschalig inkopen en is het niet uitgesloten dat ook andere gemeenten zich tot Buddy gaan wenden.