ASN Bank introduceert in nieuwe commercial het Overheersbeestje
De nieuwste telg in de stal van ASN Bank heet Overheersbeestje. Het Overheersbeestje is de nieuwe hoofdrolspeler binnen de campagne ‘Zo maakt geld gelukkig’. In de commercial wordt het Overheersbeestje resoluut de deur gewezen als hij bij de bank om een lening komt. Daarmee legt de bank nadruk op strenge selectie aan de poort.
“Hallo ASN Bank, waar brengt u ons naartoe?” Wederom naar Fabeltjesland, want de bank introduceert met het Overheersbeestje een nieuw dier in de campagne ‘Zo maakt geld gelukkig’. Inmiddels passeerden al creatieve verbasteringen als het Gewoontedier, het PVC-paardje, de Eendagsvlieg en het Databeessie de revue en ASN Bank gaat verder op die ingeslagen route.
Geen krediet
In het dierenverhaal is het Overheersbeestje een kleine tiran die alle andere dieren in het bos wil overheersen. De wil van het Overheersbeestje is wet en daarvoor moet alles wijken. Hoewel hij graag alleen heerst kan hij niet al zijn plannen in zijn eentje ten uitvoer brengen, daarvoor heeft hij de hulp van anderen nodig. Bij ASN Bank krijgt hij echter nul op het rekest, de bank wil hem geen krediet geven teneinde zijn kwade plannen ten uitvoer te brengen.
Door de geschiedenis heen is de fabel een uitstekende manier gebleken om op verkapte wijze kritiek op de maatschappij te leveren en kwalijke zaken aan de kaak te stellen. De metafoor in deze commercial van ASN Bank is natuurlijk een strenge controle aan de deur, opdat klanten die geld lenen niet investeren in zaken die een negatieve invloed hebben op het (sociale) klimaat.
Banken zijn zich ervan bewust dat ze met hun rol als kredietverstrekker een doorslaggevende rol kunnen vervullen in het verduurzamen van de wereld. Simpelweg door duurzame businessplannen wel te financieren en niet-duurzame niet. Dat de praktijk weerbarstig is en dat het soms jaren duurt om bepaalde posities af te bouwen is evident.