Banken verwijzen klanten met schulden sneller door

07 november 2019 Banken.nl 2 min. leestijd

De vier grootste banken van ons land gaan in het vervolg klanten die in de financiële problemen dreigen te komen vroegtijdig doorwijzen naar instellingen die hen de helpende hand kunnen bieden. De betrokken partijen hopen met deze preventieve maatregel in de toekomst de schuldproblematiek te verkleinen. Het project is onderdeel van het programma de ‘Nederlandse Schuldhulproute’ (NSR).

In ons land kampen momenteel zo'n 2,3 miljoen Nederlandse huishoudens met structurele betalingsachterstanden. Deze achterstanden kunnen zich betrekkelijk snel ontwikkelen tot nijpende schulden, wat een hoop maatschappelijke problemen met zich meebrengt. Bij 80% van de schulden gaat het om niet-krediet schulden. Deze schulden staan uit bij diverse schuldeisers, zoals de Belastingdienst, nutsbedrijven, webwinkels en zorgverzekeraars.

Nederlandse Schuldhulproute

Om de schuldenproblematiek tegen te gaan, is eind oktober het programma de 'Nederlandse Schuldhulproute' (NSR) opgetuigd. Initiatiefnemers zijn onder andere de vier grootste banken van ons land, verenigd in de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Daarnaast leveren verschillende gemeenten en initiatieven als Geldfit, SchuldenlabNL, Moedige Dialoog en fiKks een significante bijdrage aan de NSR.

Het NSR-programma wordt omschreven als "één weg naar passende schuldhulp, voor alle mensen in Nederland". In de NSR zetten de verschillende partners zich gezamenlijk in om te voorkomen dat betalingsproblemen uitgroeien tot schuldzorgen. De NSR is een opschaling van de succesvolle pilot ‘Samen schuldzorgen voorkomen’, die in 2019 werd gestart op initiatief van banken.

Banken verwijzen klanten met schulden sneller doorEen onderdeel in het NSR-programma vormt de lancering van onlineplatform Geldfit.nl. Als een klant van een bank blijft kampen met betalingsachterstanden, bijvoorbeeld omdat hij of zij spaargeld te snel opmaakt of simpelweg meer uitgeeft dan binnenkomt, dan zullen de banken de desbetreffende klant wijzen op de website.

Op de site krijgen klanten met betalingsachterstanden de opdracht een test te maken, op grond waarvan de ernst van hun problematiek wordt vastgesteld. Het platform zal vervolgens de klanten met problemen een oplossing bieden. Denk hierbij aan een doorverwijzing naar de gemeentelijke schuldhulpverlening of aan een gesprek met een budgetexpert die mensen met structurele betalingsachterstanden voorziet van tips om uit de problemen te geraken.

Op dit moment doen verschillende Nederlandse gemeenten mee aan het programma, zoals Den Haag, Deventer, Zwolle, Zoetermeer, Delft, Hoogeveen, Soest, Wijk bij Duurstede en Den Bosch. Wanneer het NSR-project zijn vruchten afwerpt, is het de bedoeling om het programma op te zetten in de overige veertig grootste gemeenten van Nederland.