ASR vertelt over datamigratie hypotheekportefeuille door Data eXcellence

26 november 2019 Banken.nl 3 min. leestijd
Profielen
Meer nieuws over

Verzekeraar ASR rondde begin 2018 de overname van Generali Nederland af. Bij die overname hoorde ook een hypotheekportefeuille, die ASR wilde integreren in de portefeuille met hypotheken die het zelf al bezat. Daarvoor schakelde de instelling de hulp in van datamigratie-specialist Data eXcellence uit Nieuwegein. Herbert Meinders, Ketenmanager Hypotheken bij ASR vertelt over deze migratie. 

Meinders vertelt over zijn rol als Ketenmanager Hypotheken. “Ik ben verantwoordelijk voor verandering, relaties met onze beleggers en budgetten van hypotheken. Onze relaties vinden het belangrijk dat we betrouwbaar zijn en goed op de kosten letten. Dat is een belangrijk aspect van mijn rol. De hypotheekportefeuille van Generali draaide bij Quion. Die van ons bij Stater. Het onderhouden van twee verschillende partijen en contracten is inefficiënt en kostbaar. Gezien de omvang van de portefeuille van Generali Nederland, was het efficiënter om te kiezen voor integratie van de systemen.”

Hoe heeft de business case uitgepakt?

“De efficiëntiedoelstellingen van ASR om de portefeuille onder te brengen bij Stater zijn gerealiseerd. De portefeuille liet zich eenvoudig rationaliseren. ASR heeft klantbelang hoog in het vaandel. De overstap naar onze standaardproducten was voor vrijwel alle klanten een voordelige conversie. Generali Nederland kende bijvoorbeeld niet het automatisch dalen van de rente wanneer de loan to value verandert. Dat is dus een voordeel voor deze klanten. Tegelijkertijd rationaliseren we de portefeuille zodat we daar efficiënt kunnen blijven werken en de portefeuille onderhoudbaar blijft.”

Hoe is de migratie verlopen vanuit klantperspectief?

“De reacties die wij van klanten hebben gekregen zijn positief, de integratie verliep soepel en zonder grote complicaties. Een onderwerp waar klanten ons voor benaderd hebben is ‘incasso’. ASR. incasseert op een ander moment dan Quion. Door je klanten tijdig en duidelijk te informeren kunnen vervelende ervaringen bij klanten eenvoudig voorkomen worden. Het is vanzelfsprekend belangrijk dat je je klanten hier tijdig over informeert en probeert hen mee te nemen in de stappen die je maakt en consequenties die dit heeft. Dat zo’n migratie soepel verloopt is toch ook te danken aan routine - voor ons en onze partners is het niet de eerste keer dat we zoiets doen.

DX is ervaren in Quion-Stater migraties. Heb je daar voordelen van geproefd?

Ja, deze migratie was voor ons de eerste die zonder grote complicaties is uitgevoerd. DX had zojuist een zeer vergelijkbaar project uitgevoerd. Dit soort migraties besteedt ASR bij voorkeur fixed-price uit. Een partij bouwt marges in waar onbekendheid en dus risico wordt gezien. Als dus veel bekend is en de partijen Quion - Stater - DX ook nog eens zeer recent een vergelijkbaar traject zijn doorgegaan, is de bekendheid en ook het onderling vertrouwen groot. Dat heeft zeker een positief effect op de projectkosten.

Wat waren hoogtepunten?

De snelle acceptatie en afronding van de business case was een hoogtepunt in dit proces. Verder is de samenwerking heel prettig verlopen, wat ervoor gezorgd heeft dat het uitconverteren van de hypotheken relatief snel ging.

Was de goede samenwerking belangrijk om escalaties het hoofd te bieden?

Escalaties? Nee, we hebben geen noemenswaardige escalaties gehad. Het project ging zeer soepel. 

Een beetje saai project, zo zonder escalaties?

Prima omschrijving! Maar er was ook een buitengewoon goede sfeer in het gehele traject. Gezellig saai is een betere omschrijving.