Data eXcellence bespreekt datamigratie bij BonusCard.ch

06 januari 2020 Banken.nl

Afgelopen jaar ondersteunde het Nederlandse Data eXcellence een datamigratie van het Zwitserse BonusCard, onderdeel van Cornèr Bank Group. Naast alle complexiteit die bij een gewone datamigratie hoort, werd tijdens het project besloten de doelstelling uit te breiden. Data eXcellence spreekt hierover met Mauro Cadloni, head of Projects & Transformation bij BonusCard.

Kun je BonusCard aan ons introduceren?

BonusCard.ch AG is een volle dochteronderming van Cornèr Bank Group. We geven diverse creditcards uit, van zowel Visa als onder eigen labels, en veelal zitten deze gekoppeld aan loyaltyprogramma’s. Deze loyaltyprogramma’s beheren we vooral voor onszelf, maar we doen dat ook voor diverse grote consumentenhandelorganisaties, zoals winkelketens. Het behoort tot onze primaire bezigheden. Wanneer we een nieuwe samenwerking starten om kaartbetalingen en loyaltyprogramma’s te beheren, migreren we het bestaande portfolio en de administratie ervan naar ons BonusCard platform.

Wat was de aanleiding voor het project?

Swiss Post Solutions stopte met de kaartverwerkingsdiensten voor Loeb en PKZ (twee Zwitserse winkelketens, red.) omdat het niet meer tot hun kernbezigheden behoorde. BonusCard nam de contracten over, waardoor de betalings- en loyaltybalansen van Loeb en PKZ naar BonusCard overgezet moesten worden. Het project had een strakke deadline, de migratie moest zo snel als mogelijk geklaard worden. 

Het project kreeg de naam ‘Peppermint’, hoe kwam dat zo?

De originele opzet van de loyaltydiensten van Swiss Post kreeg de naam ‘Pepper’ toebedeeld. Het project rond het stopzetten van de dienstverlening werd ‘Peppermint’ genoemd. Als zodanig was het al bekend bij onze partners Loeb en PKZ en we hebben die naam simpelweg gehouden. Aanvankelijk richtte het project zich alleen op de migratie van de data, voortbouwend op het bestaande systeem. Gaandeweg hebben we het volledige platform echter verbeterd en gemoderniseerd. 

Is de migratie in één ‘big bang’ voltooid?

Het waren eigenlijk twee ‘big bangs’: één voor het Loeb portfolio en één voor het PKZ portfolio. Het was lastig in die zin dat we te maken hadden met een strakke deadline en tegelijkertijd waren we bezig met het finaliseren van de functionaliteiten van het platform. Het team dat het systeem bouwde was bovendien ook verantwoordelijk voor de migratie. De migratie van Loeb was in augustus, die van PKZ volgde in oktober 2018. 

Hoe is het project verlopen in relatie tot het budget? 

We hebben meer uitgegeven dan gepland. De complexiteit van de migratie is onderschat. Wat begon als een migratieproject eindigde als een project van migratie én heropbouw. Dat was een flinke verandering vergeleken met de oorspronkelijke doelstelling. 

Wat waren de hoogtepunten van het project? 

De migratie verliep erg soepel zonder noemenswaardige klachten voor de klant. Wat me persoonlijk erg beviel was de teamgeest. We werkten met een klein team met strakke deadlines - het team toonde veel inzet in het bereiken van de gestelde doelen. De toewijding was heel speciaal. 

Kun je drie mindere kanten van het project noemen?

Vanwege de strakke deadline stond er veel druk op de ketel. Ten tweede waren we aan het schieten op een bewegend voorwerp, namelijk door het migreren van data naar een systeem dat nog steeds in ontwikkeling was. Ten slotte ondervonden we moeite met het vinden van voldoende gekwalificeerd personeel voor alle rollen binnen het project. 

Was de goede koffie onderdeel van het succes?

Er werd zeker goede koffie geschonken tijdens het project. Of het essentieel was voor de slagingskans weet ik niet, maar het werd absoluut op prijs gesteld. 

Hoe was het om met Nederlanders samen te werken?

We waardeerden de directe stijl van communiceren van de Nederlandse projectleden. Maar belangrijker, los van nationaliteit, werkten we goed samen in het vinden van oplossingen voor de problemen die opdoemden. Die varieerden van issues met de datakwaliteit en processen tot procedures en infrastructuur. Wat ook op onze weg kwam, het werd effectief getackeld in goede samenspraak met elkaar. 

Beschouw je het project als een succes?

Zeker. Zoals al eerder aangegeven veranderde de doelstelling van het project tijdens de uitvoering. Dit had invloed op de planning en op het budget. Maar terugkijkend denk ik dat we een hele goede job geleverd hebben. 

Meer over Data eXcellence
Profielpagina
Data eXcellence is geen partner van Banken.nl
Partnership informatie »
Partnerships bij Banken.nl

Een partnership met Banken.nl biedt diverse mogelijkheden om je merk te versterken en zichtbaar te maken op het platform voor de Nederlandse bankensector.

Geïnteresseerd in meer informatie? Laat hieronder je gegevens achter.