Jelmer van Teutem van Enigma Consulting over de introductie van PSD2 Marketplace
Onlangs lanceerde consultancybureau Enigma de website psd2marketplace.eu, een platform dat partijen binnen het PSD2 ecosysteem overzicht moet geven. Volgens Enigma voorziet het in een behoefte, onder meer vanwege het aantal en het diverse karakter van de aanwezige partijen. In gesprek met Banken.nl licht Jelmer van Teutem, junior consultant bij Enigma, het platform verder toe.
De komst van PSD2 biedt enorm veel mogelijkheden voor de Europese betaalmarkt. De wet bevordert concurrentie door de markt open te stellen voor nieuwe spelers. Banken zijn verplicht om data beschikbaar te stellen aan derde partijen die hierom vragen en hiervoor een vergunning hebben. En ook niet onbelangrijk, partijen die toestemming hebben van hun klanten.
Behoefte aan overzicht
Het ontstane ecosysteem verandert momenteel bijna dagelijks, waardoor het bewerkelijk is om overzicht te houden. “Naast banken, melden zich nu ook fintechs en andere derde partijen in de Europese betaalmarkt. Deze partijen bieden innovatieve oplossingen en diensten aan. Door deze veelheid aan nieuwe actoren ontstaat er behoefte aan overzicht. Daarom wil Enigma transparantie creëren en het nieuwe speelveld in kaart brengen en faciliteren”, licht Van Teutem de stap van Enigma toe.
PSD2 Marketplace is een platform waar relevante actoren terecht kunnen voor informatie, maar volgens Van Teutem is het meer dan dat. “We presenteren op psd2marketplace.eu het aanbod van PSD2-oplossingen en -diensten. Daarnaast spelen we ook een rol als matchmaker. We koppelen innovatieve betaaldiensten en andere services aan partijen die daarnaar op zoek zijn.”
Ruim 200 partijen
Om hoeveel partijen gaat het dan ondertussen? Een interessante en relevante vraag, want Enigma investeert niet zomaar in een dergelijk platform. Verdeeld over Europa zijn er inmiddels meer dan 200 partijen die beschikking over een PSD2-vergunning en dat aantal blijft toenemen. Door samenwerking tussen die partijen te bevorderen kan het totaal groter worden dan de som der delen, zoals het gezegde luidt. En dat is wat Enigma in essentie wil bereiken, het bevorderen van innovatie binnen de Europese betaalmarkt.
Het overzichtsplatform zorgt voor transparantie en transparantie is een belangrijk goed, zo geeft Van Teutem aan. Niet in de laatste plaats in de richting van consumenten. PSD2 staat of valt namelijk met (de bereidheid tot) het delen van data. Van Teutem: “Het is hierbij vooral belangrijk dat dit binnen de kaders van de privacywetgeving blijft. Het is altijd aan de consument om te bepalen of die gebruik wil maken van de toegevoegde waarde diensten. Dit moet dus goed geborgd worden.” Uit eerder onderzoek van DNB blijkt dat de meeste consumenten nog huiverig zijn om betaaldata te delen. Vooral bij andere bedrijven dan banken. Om deze innovatie goed van de grond te krijgen is het dus in ieders belang dat dit transparant en veilig gebeurd waardoor het vertrouwen groeit. Consumenten worden echter abrupt minder huiverig wanneer ze merken dat ze er (financiële) voordelen door kunnen behalen.
Buddy
Met betrekking tot de toekomst van PSD2 is het volgens Van Teutem belangrijk dat partijen onderscheidend zijn willen ze succes boeken. Hij noemt het voorbeeld van Buddy. Buddy is één van de ruim twintig partijen die bijgestaan worden door Enigma, bij zowel de vergunningsaanvraag als op het gebied van marketing en wet- en regelgeving. “Buiten het feit dat zij een mooie innovatieve betaalapplicatie hebben ontwikkeld, dient deze applicatie ook een maatschappelijk doel. Buddy is een internetbankieren applicatie die mensen helpt om hun bankzaken op orde te krijgen. PSD2 is de driver achter dit initiatief waardoor toepassingen mogelijk worden die in het recente verleden niet denkbaar waren.”