Mastercard doneert €147.834 voor schoolmaaltijden in ontwikkelingslanden

06 december 2019 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Een maand lang vroeg Mastercard aandacht voor schoolmaaltijden in ontwikkelingslanden, via de geestige hashtag #opgetrommeld. Een trommeltje brood mee naar school is namelijk lang niet voor alle kinderen een vanzelfsprekendheid. Tijdens het jaarlijks gehouden liefdadigheidsdiner maakte Mastercard bekend €147.834 te doneren aan het World Food Programme van de VN, bedoeld voor schoolmaaltijden.

Sinds 2012 is Mastercard partner van het World Food Programme (WFP). Via die samenwerking wil het betaal- en technologiebedrijf bijdragen aan een betere toekomst voor kinderen in kwetsbare leefomgevingen. Kinderen krijgen hierdoor meer kans zich te ontwikkelen en idealiter een toekomst van financiële zekerheid en onafhankelijkheid op te bouwen. Naar eigen zeggen heeft Mastercard sindsdien bijgedragen aan meer dan 100 miljoen schoolmaaltijden, een substantieel aantal. 

#opgetrommeld

In Nederland begon de campagne #opgetrommeld eind oktober. Mastercard riep op om foto’s met boterhammen of broodtrommels te delen via social media als Facebook en Instagram, voorzien van de genoemde hashtag. Per gedeelde foto zou Mastercard een kind voor een week van schoolmaaltijden voorzien. Los van de aandacht en het bewustzijn dat deze campagne heeft opgeleverd, doneert Mastercard uiteindelijk een bedrag van €147.834

“In Nederland is het vanzelfsprekend om een kind een broodtrommeltje mee naar school te geven, maar in andere landen is dat niet zomaar het geval”, stelt Arjan Bol, Country Manager Mastercard Nederland. “Voor veel kinderen is de schoolmaaltijd van WFP vaak de enige maaltijd op een dag en kan dit voor hen het verschil betekenen tussen naar school gaan of thuisblijven. De samenwerking met World Food Programme past binnen een belangrijke pijler van Mastercard: financiële inclusie. Wij geloven dat de weg naar financiële zelfstandigheid begint in de schoolbanken. Daarom werken we eraan mee om meer bewustwording te creëren voor dit onderwerp.”

Het bedrag werd bekendgemaakt tijdens een liefdadigheidsdiner in de Kromhouthal in Amsterdam. Voor de culinaire invulling van de avond werkte Mastercard samen met restaurantgids Gault&Millau, dat van de gelegenheid gebruik maakte om de nieuwe restaurantgids voor 2020 te presenteren. Samen met presentatrice Nicolette van Dam mocht Arjan Bol uiteindelijk de cheque overhandigen aan David Ryckembusch van het WFP.