Ouderenbond ontstemd over sluiting 150 servicebalies door ING

10 december 2019 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

ING sluit bijna de helft van zijn servicebalies in detailhandelzaken als Bruna en Primera, 150 van de 380 om precies te zijn. Volgens ING omdat klanten steeds meer digitaal kunnen en ook willen. Ouderenbond ANBO is ontstemd. De bond vreest dat ouderen - maar ook gehandicapten en laaggeletterden - steeds verder uitgesloten zullen worden en vatbaarder worden voor financieel misbruik.

De opkomst van internetbankieren en mobiel bankieren is onmiskenbaar. Zowel in Nederland als in ons omringende landen daalt het aantal bankfilialen jaar op jaar. Uit cijfers opgevraagd door Nieuwsuur blijkt dat het aantal bankfilialen in vijf jaar tijd met een kwart is afgenomen, van 1832 in 2015 tot 1380 nu. ING zet nu het mes in het aantal servicebalies dat gehuisvest is in winkels als Bruna en Primera. Bijna de helft van de 380 verdwijnt.

Meer begeleiding bij digitalisering

De Algemene Nederlandse Bond voor Ouderen (ANBO) is - zoals verwacht - niet te spreken over de stap van ING. Volgens de bond wordt bankieren op deze manier steeds minder toegankelijk voor een groep van zo’n 2,5 miljoen Nederlanders. De bond zegt ook op te komen voor gehandicapten en laaggeletterden, kortom groepen die moeite hebben met digitalisering en het gebruiken van internet. "We zijn niet tegen digitalisering, we willen wel dat iedereen in dit proces wordt begeleid", aldus een woordvoerder tegenover de NOS.

Een afname van het aantal fysieke contactpunten zou ervoor zorgen dat ouderen op steeds minder plaatsen terecht kunnen met vragen of voor hulp. Het zou ertoe leiden dat ze niet of niet meer in staat zijn zelf hun financiën te regelen. Los van dat fijne gevoel van zelfstandigheid maakt het ouderen potentieel ook eenvoudiger slachtoffer van financieel misbruik. Immers, wanneer iemand niet weet hoe iets werkt kan deze persoon van alles op de mouw gespeld krijgen onder het mom van hulp.

Digicoaches

ING geeft in een reactie aan dat steeds meer mensen hun zaken digitaal willen en kunnen regelen. Volgens eigen onderzoek bankiert zo’n 30% van de klanten ouder dan 66 niet digitaal, wat betekent dat 70% dat wel doet. Voor het resterende deel gaat ING om te beginnen met zogeheten Digicoaches het land in, om mensen te helpen met digitaal bankieren. De komende maand start ING alvast met een pop-up store. Daarop reageert de ANBO: "Het is bij veel mensen niet zo dat als ze een keer les hebben gehad, ze het snappen. Het moet regelmatig herhaald worden en het is belangrijk dat het één op één gebeurt, en niet in een vol klaslokaal."