Ouderen twijfelen over veiligheid internetbankieren

12 december 2019 Banken.nl

Een substantiële 14,7% van de Nederlandse ouderen zou zich geen raad weten als contant geld helemaal zou verdwijnen. Meer dan een derde van hen geeft bovendien aan cash geld te verkiezen boven betalen met een bankpas. Het zijn enkele conclusies uit onderzoek dat ouderenbond ANBO heeft laten uitvoeren naar aanleiding van het sluiten van een kleine 500 pinautomaten door ABN AMRO en het sluiten van 150 servicebalies door ING. 

Met name onder ouderen - en vertegenwoordigers van deze groep - brak de nodige onrust uit de afgelopen week. Eerst was daar het nieuws dat ABN AMRO na de zoveelste plofkraak besloot om 470 pinautomaten in elk geval tijdelijk te sluiten. Voor sommige kleinere dorpen betekende dat sluiting van de enige beschikbare geldautomaat. Daaroverheen kwam het nieuws van ING dat zij 150 servicebalies in winkels willen gaan sluiten. Gevreesd wordt dat niet te onderschatten aantallen ouderen daardoor niet meer zelfstandig geldzaken kunnen regelen. 

Veiligheid issue

Het valt al met al nog mee hoeveel ouderen beschikken over een smartphone of tablet, naast een laptop. Dat is bijna driekwart (73,5%). Daarvan heeft ook weer ruim driekwart een mobiel bankieren app geïnstalleerd. Op zichzelf zijn dat geen verkeerde cijfers voor een generatie die is opgegroeid in een tijd waarin ze hun loon nog wekelijks in een zakje moesten afhalen. Het betekent echter ook dat ruim een kwart niet is aangesloten op digitale dienstverlening van banken en bij elke digitaliseringsslag komen zij iets verder in de verdrukking. Ze vrezen vooral de veiligheid van mobiel bankieren apps, geeft meer dan de helft van de niet-gebruikers aan. Dit ondanks alle investeringen in beveiliging die banken achter de schermen. 

“De resultaten van het onderzoek zijn van belang voor het besluit om geldautomaten weg te halen in verband met de veiligheid door plofkraken en het verdwijnen van servicepunten van banken. De huidige beschikbaarheid van contant geld moet blijven, omdat het aan de behoefte van veel ouderen voldoet”, stelt ANBO-directeur Liane den Haan. “ANBO wil een robuust en veilig betalingsverkeer dat toegankelijk is voor iedereen. Gelukkig is Nederland koploper op dit gebied. Maar dan moeten wij er wel voor zorgen dat iedereen kan participeren. Want de ontwikkelingen gaan snel. Vooral bij de technologie.”

Samenwerking nodig

Ouderen maken nog bovengemiddeld vaak gebruik van cash geld en velen willen in elk geval nog de keuze houden tussen cash of bankpas of eventueel mobiel. Er zullen echter ook de nodige inspanningen nodig zijn om gaten die ontstaan door digitalisering op te vullen. Ouderen en banken zullen elkaar ergens in het midden moeten gaan vinden.Van de ene kant vergt het ondersteuningsbereidheid van banken. ABN AMRO doet dat bijvoorbeeld door de inzet van SeniorencoachesING doet iets soortgelijks met Digicoaches. Aan de andere kant vraagt het ook een zekere mate van veranderbereidheid bij ouderen. Vooruitgang kan niet worden stopgezet, enkel omdat een bepaalde groep er moeite mee heeft.