N26 en Mastercard ondersteunen met donatie-functie Wereldvoedselprogramma
Online bank N26 en betalings- en technologiebedrijf Mastercard trekken samen op in de strijd tegen honger. Als onderdeel van een nieuwe eindejaarscampagne doneert N26 de waarde van één maaltijd elke keer dat een Europese klant een online aankoop doet met een N26 Mastercard. De actie loopt van 1 tot 24 december.
N26 wil graag een mondiale bank zijn. Het betekent dat de in Berlijn zetelende fintech-bank zich ook het lot van minder bedeelden van over de hele wereld wil aantrekken. Want waar de maand december voor mensen in welvarende landen vooral symbool staat voor zoveel mogelijk eten – zie de weerstand om op 2 januari op een weegschaal te stappen – is dat in veel landen een heel ander verhaal. Het VN Wereldvoedselprogramma zorgt in ruim tachtig landen voor het terugdringen van honger, wat hier de oorzaak ook van mag zijn.
Samen met Mastercard heeft N26 een zogeheten donatie-functie ontwikkeld. Het is een constructie die steeds meer in opkomst. Bij het doen van een bepaalde handeling of het uitgeven van een bepaald bedrag verzorgt de faciliterende partij iets van maatschappelijke waarde. Dat kan bijvoorbeeld gaan om het planten van bomen, maar in dit geval gaat het om het doneren van maaltijd voor kwetsbare kinderen. Of meer precies de waarde ervan. Bij elke online transactie die één van de vijf miljoen Europese klanten van N26 tussen 1 en 24 december doet met een N26 Mastercard, doneert de bank de waarde van een maaltijd aan het Wereldvoedselprogramma.
“Als mondiale bank is het voor ons ontzettend belangrijk om medewerkers en klanten te ondersteunen bij zaken die er toe doen. We zijn erg trots op deze nieuwe donatie-functie, die ons in deze periode in staat stelt om iets goeds te doen”, aldus Valentin Stalf, de Oostenrijkse mede-oprichter van N26, die in Nederland iets meer dan 200.000 klanten telt.
Langjarige samenwerking
De betrokkenheid van Mastercard bij dit project is een voortvloeisel uit voorgaande jaren. Mastercard is al sinds 2012 partner van het Wereldvoedselprogramma van de VN en ondersteunt sindsdien allerlei soorten initiatieven. In het bijzonder in de maand december, een maand die symbool staat – of dat zou moeten staan – voor gezelligheid en lekker eten.
Vorig jaar vroeg Mastercard bijna de hele maand december aandacht voor schoolmaaltijden voor kinderen in ontwikkelingslanden, onder de geestige hashtag #opgetrommeld. Voor elke Nederlander die een foto van zijn lunch deelde inclusief genoemde hashtag doneerde Mastercard een schoolmaaltijd. Dat leverde uiteindelijk een som op van €147.834, die door toenmalig country manager Arjan Bol tijdens een benefietavond overhandigd werd aan het Wereldvoedselprogramma.