Credit Suisse peilt interesse beautymerken voor Unilever
Hoewel de meeste Dove-gebruikers en Axe-spuiters het waarschijnlijk niet zal opvallen, gaat de verpakking van deze producten mogelijk enigszins veranderen. Persbureau Bloomberg meldt namelijk dat Unilever een deel van zijn beautymerken in de Verenigde Staten en Europa overweegt te verkopen. Credit Suisse zou zijn ingeschakeld om de interesse in de markt te peilen.
Om welke merken het precies gaat is nog onduidelijk. Samen zouden ze goed zijn voor een jaaromzet van ongeveer $600 miljoen. Volgens ingewijden gaat het om merken die niet tot de kernproducten van het bedrijf behoren, en daarom goed in het desinvesteringsprogramma van Unilever passen.
Volgens de bronnen van Bloomberg zijn er nog geen definitieve beslissingen genomen over de omvang en de timing van de verkoop. Waar de bronnen van het persbureau melden dat het Brits-Nederlandse concern het Zwitserse Credit Suisse heeft benaderd om te onderzoeken of er interesse bestaat in de beautymerken, onthouden beide partijen zich van commentaar.
Verkoop theedivisie
Naast de mogelijke verkoop van de beautymerken werkt Unilever ook aan de verkoop of afsplitsing van zijn theedivisie. Hoewel dit proces de komende maanden afgerond zou moeten worden, gaf de top van het bedrijf bij de presentatie van de kwartaalcijfers in oktober al aan dat de voltooiing waarschijnlijk pas eind 2021 zal plaatsvinden.
De theedivisie van Unilever is wereldwijd marktleider en boekt jaarlijks een omzet van circa €2 miljard. Omdat verwacht wordt dat zwarte theesoorten steeds minder populair worden en de theeomzet van Unilever juist voor driekwart uit de verkoop van zwarte thee komt, wil het bedrijf van zijn theedivisie af. Het FD schrijft dat Unilever alleen de thee-activiteiten in India en Indonesië en zijn belang in kant-en-klare dranken als Lipton Ice Tea wil behouden.