Mastercard biedt dankzij strategische partnerships cashflowoplossingen
Mastercard heeft een samenwerking aangekondigd met fintech-platform upSWOT en reisboekingsapp FinalPrice om kleine en middelgrote bedrijven te ondersteunen met oplossingen rondom de cashflow. Het betaaltechnologiebedrijf wil gebruik maken van zijn partnernetwerk, inzichten en technologie om zo ondersteuning te bieden bij het cashflowbeheer, kapitaal of digitale diensten van mkb’s in de b2b-sector.
“Tijdens Covid-19 werden veel midden- en kleinbedrijven gedwongen om snel door een onbekend landschap te navigeren”, legt Mastercard uit. “Een van de belangrijkste veranderingen die veel bedrijven hebben ondergaan, was de overstap naar digitaal. En hoewel sommige mkb’s hier aanvankelijk terughoudend in waren, heeft momenteel 70% nieuwe digitale mogelijkheden toegevoegd of hun bestaande handelskanalen voor digitale diensten verbeterd.”
Deze digitale transformatie bracht volgens het betaaltechnologiebedrijf voor veel spelers in de mkb-sector problemen met zich mee. “Dat leidde vaak tot ernstige domino-effecten, veelal rond de cashflow. Een onvoldoende beheer van de cashflow is voor 82% van de kleine bedrijven reden tot faillissement, ongeacht de sector of grootte. Daarom zijn de oplossingen van Mastercard, evenals waardevolle samenwerkingsverbanden, van cruciaal belang om dergelijke druk te verlichten en bedrijven soepeler te laten werken.”
upSWOT en FinalPrice
Het partnership met upSWOT levert Mastercard software op die belangrijke gegevens en gedragingen analyseert. Door midden van prognosemogelijkheden en realtime relevante aanbevelingen zijn mkb’s in staat om proactief cashflow gerelateerde uitdagingen te beheren en verminderen. Tevens kunnen banken deze technologie gebruiken om meer inzicht te krijgen in de financiën van klanten om zo een gepersonaliseerde aanpak te bieden.
FinalPrice lanceerde als eerste online reisbureau het op abonnementen gebaseerde ‘travel as a service’, waarmee het bedrijf de “laagste en beste” prijzen aanbiedt voor reizen door aanbiedingen van talloze leveranciers in hotels, luchtvaartmaatschappijen en autoverhuurbedrijven samen te voeten. Dankzij de samenwerking krijgen mkb-bedrijven in heel Europa toegang tot de “beste prijzen” met exclusieve cashback tot 35% voor zakenreizen.
Niet overleven, maar groeien
Volgens Marcus O’Toole, VP Head of Small Business Segment Solutions Europe bij Mastercard, bracht 2020 een hele reeks nieuwe uitdagingen voor kleine bedrijven. “Bijna van de ene op de andere dag veranderde de pandemie hoe consumenten werkten, winkelden, en met elkaar omgingen. Binnen een paar weken zijn we vijf jaar vooruit in de tijd gegaan als het gaat om digitale adoptie.”
“Met onze kennis van dit segment en de uitdagingen, met name op het gebied van cashflowbeheer, stellen we onze klanten in staat om het volledige spectrum van mkb-behoeften aan te pakken. We richten ons op het leveren van digitale oplossingen, zoals aangeboden in samenwerking met upSWOT en FinalPrice. Door het proces voor kleine bedrijven te vereenvoudigen, kunnen zij niet alleen overleven, maar ook groeien.”