Regtech voor banken cruciaal bij voorkomen inhaalslag neobanken
Traditionele banken voelen de hete adem van digital-only banken in hun nek. Deze nieuwe spelers onderscheiden zich niet alleen door het leveren van excellente klantervaringen in dit digitale tijdperk, maar ook door de inzet van zogenaamde Regulatory Technology. “Gevestigde banken en brokers lopen het risico deze concurrentieslag te verliezen.”
Dat concludeert Hyarchis in zijn onlangs gepubliceerde onderzoek ‘Regulatory Technology in de lift’. De softwareleverancier stelt dat gevestigde banken en brokers alleen nog het tij kunnen keren als zij regulatory compliance tot de kern van hun bedrijfsvoering maken.
Hyarchis legt uit dat de financiële sector na de kredietcrisis van 2008 overspoeld werd met nieuwe wet- en regelgeving, hoofdzakelijk gericht op het aanscherpen van de poortwachtersfunctie. Sindsdien is de verantwoordelijkheid voor het bestrijden van financiële criminaliteit steeds meer verschoven naar de private sector. Wereldwijd zijn er naar schatting zo’n 750 instellingen actief die de AML-activiteiten binnen de financiële sector reguleren.
Een vruchtbare bodem
Volgens Hyarchis is de impact van deze regeldruk het best zichtbaar in de compliance-bureaucratie die hiervoor door de banken is opgetuigd. De Nederlandse Vereniging van Banken schat dat momenteel zo’n 20% van het volledige bankpersoneel aan regulatory compliance werkt en dat banken jaarlijks meer dan €1 miljard investeren in de naleving van wet- en regelgeving.
“De traditionele aanpas voor aanscherping van wet- en regelgeving is het reactief inzetten van meer geld en meer mensen”, legt Adriaan Hoogduijn, COO bij Hyarchis en auteur van het onderzoek, uit. “Deze aanpas is echter allesbehalve schaalbaar.”
“De winstmarges staan bij banken steeds verder onder druk als gevolg van de lage rentestanden en fintech challengers romen het traditionele klantpotentieel steeds verder af. Dit creëert een vruchtbare bodem voor de inzet van Regtech; technologie waarmee snel en geautomatiseerd kan worden voldaan aan wet- en regelgeving.”
Hoogduijn stelt dat Regtech zich onderscheidt van traditionele compliance-oplossingen door geavanceerde technologie, die veelal wordt ondersteund door AI en/of blockchain. Hoogduijn wijst daarbij naar de Nederlandse voorbeelden – Blanco Fintech en Fourthline – die zich richten op de automatisering van identiteitsverificatie en fraudepreventie (ofwel KYC en AML). “Wanneer slim ingezet, verkort Regtech de wachttijden bij het openen van een bankrekening of de wachttijden bij het plaatsen van een belegging."
Digital-only banken zien zichzelf niet als bank
In het onderzoek legt Hyarchis uit dat fintech challengers – in tegenstelling tot traditionele banken – juist vanaf het eerste moment hebben geïnvesteerd in Regtech. Met hun ambitie om snel marktaandeel te verwerven, maken de financiële nieuwkomers van eenvoudige klantonboarding een belangrijk concurrentievoordeel.
Juist voor de huidige generatie – die het normaal vindt om hun leven grotendeels via de mobiele telefoon te organiseren – is dit een cruciale voorwaarde voor hun loyaliteit. Bij de digital-only banken kunnen zij net zo eenvoudig een bankrekening openen als een taxi bestellen of een maaltijd laten bezorgen.
“Deze vergaande toewijding aan de klantervaring door de slimme inzet van onder meer Regtech is een belangrijk kenmerk van digital-only banken”, legt Hoogduijn verder uit. “Neem je hun productportfolio kritisch onder de loep, dan doen zij eigenlijk niets nieuws ten opzichte van traditionele banken. Het enige waarmee zij zich echt onderscheiden is hun online-only propositie en hun aandacht voor de klantbeleving.”
“Net zoals Uber zichzelf niet als een taxibedrijf ziet, zo zien de digital-only banken zichzelf niet primair als een bank. Zij zien zichzelf als technologiebedrijven die simpelweg een banklicentie hebben. Waar de financiële dienstverlening er niet in slaagt om de digitale transformatie te omarmen, lijkt het onvermijdelijk dat de technologiebedrijven zich zullen transformeren tot financiële dienstverleners.”