Mastercard: ‘Consumenten en ondernemers omarmen het nieuwe betalen’
De betaalwereld verandert in rap tempo: de acceptgiro verdwijnt van het toneel, men kan pasloos geld opnemen en tegenwoordig kan ook een pen dienen als betaalmiddel. De coronacrisis heeft het gebruik van nieuwe betaalinnovaties onder consumenten en ondernemers alleen maar versneld; zo betaalt inmiddels 87% van alle Nederlanders in winkels nu contactloos. Dat blijkt uit de Mastercard Betaalinnovatie Monitor, gehouden onder 1.031 Nederlandse consumenten en 528 ondernemers.
Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat online shoppen steeds populairder wordt en dat ondernemers daar handig op inspelen. Meer dan de helft van hen (53%) is tijdens de pandemie een webshop begonnen of breidde een bestaande online winkel uit. Consumenten en ondernemers maken zich tegelijkertijd echter zorgen over de daaraan gekoppelde duurzaamheid (bijvoorbeeld als het gaat om het bezorgen en retourneren van producten).
Uit onderzoek van Mastercard naar duurzaamheidsinitiatieven eerder dit jaar bleek al dat 41% van de Nederlanders vooral meer aandacht voor het milieu heeft sinds de uitbraak van de coronapandemie. In het kader van de steeds milieubewustere consument ontwikkelde het betaaltechnologiebedrijf (in samenwerking met Doconomy) de Mastercard Carbon Calculator. De tool biedt consumenten inzicht in hun CO2-impact en laat zien hoe men dit kan compenseren en bijdragen aan milieubescherming.
Fysieke winkel blijft bestaan
Steeds meer ondernemers en consumenten zijn tijdens de coronacrisis dus online gegaan. Zo geeft 75% van de respondenten aan het fijn te vinden dat online winkels een uitgebreider assortiment hebben. Maar liefst zeven op de tien (71%) consumenten claimen van plan te zijn om ook na de crisis net zo vaak online te (blijven) shoppen. Dit ligt in lijn met de voorspelling van ondernemers, driekwart (76%) van hen verwacht dat deze trend ook na de crisis doorgezet wordt.
Ondanks de populariteit van online winkelen, blijft de winkel bestaan als het aan de consumenten ligt. Uit het onderzoek komt naar voren dat precies de helft (50%) van de Nederlanders nog steeds het liefst een fysieke winkel bezoekt en bijna iedereen (89%) zou het erg vinden als online winkels de fysieke winkels zouden vervangen. De belangrijkste reden voor consumenten hiervoor is het persoonlijke aspect: zes op de tien (62%) consumenten missen het persoonlijke contact en het advies als er online wordt besteld.
Veiligheid boven alles
Als het gaat om (online) betalen, geven zeven op de tien (72%) Nederlanders aan veiligheid het meest belangrijk te vinden. Zo koopt een grote meerderheid van de consumenten (73%) alleen bij webshops waarmee zij bekend zijn. Zes op de tien (61%) Nederlanders hebben er geen bezwaar tegen dat bedrijven – met toestemming – hun financiële data gebruiken als de online betaling zo veiliger wordt. De meerderheid (57%) van consumenten kiest bij online shoppen het liefst voor een betaalmethode met aflevergarantie.
Jan-Willem van der Schoot, Mastercard Country Manager Nederland, noemt het bijzonder om te zien hoe snel Nederlanders nieuwe betaalinnovaties omarmen. “Dit, gecombineerd met een enorme toename van online shoppen sinds de coronacrisis, biedt kansen maar ook uitdagingen voor ondernemers, voor wie veilig betalen de belangrijkste factor blijkt. Wij werken onophoudelijk aan de ontwikkeling van nieuwe technologieën die betaaltransacties veiliger en gemakkelijker maken.”