Vodafone en AWS verbeteren betaalervaring dankzij IT-oplossing Keyless

06 januari 2022 Banken.nl 3 min. leestijd

Keyless heeft een biometrische softwareoplossing ontwikkeld die betaalverwerkers in staat stelt om hun mobiele betalingservaringen voor al hun klanten te verbeteren, en niet alleen van degenen met de nieuwste en beste gadgets. De oplossing van het (in Londen gevestigde) cyberbeveiligingsbedrijf is bedoeld om de “inconsistente en vervelende” authenticatie-ervaringen te verminderen, die ertoe leiden dat ten minste zes op de tien consumenten afzien van digitale betalingen.

De softwareoplossing van Keyless Technologies moet – ongeacht de mobiele telefoon die gebruikt wordt – het digitale bankieren verbeteren door de betaalervaring intuïtiever, veiliger en privé te maken. De onderliggende privacyverhogende technologie (‘Secure Multiparty Computation’),  die het cyberbeveiligingsbedrijf gebruikt, stelt meerdere cloudservers – op verschillende locaties – in staat om gezamenlijk authenticatieverzoeken te verwerken zonder dat gegevens tussen hen worden vrijgegeven.

De toepassing van deze technologie op de online authenticatie zorgt ervoor dat biometrische gegevens (zoals bijvoorbeeld een vingerafdruk) en persoonlijk identificeerbare informatie nooit in gevaar komen, waardoor bedrijven kunnen overstappen op de oplossing zonder bijbehorende compliance risico’s.

Vodafone en AWS verbeteren betaalervaring dankzij IT-oplossing Keyless

Vodafone’s 5G-netwerk

Om aan te tonen hoe de betaal- en mobile bankingsectoren kunnen profiteren van de geavanceerde technologie die wordt ingezet op de 5G-infrastructuur van Londen, heeft Keyless onlangs de snelheid en latentie van zijn authenticatiesoftware getest met behulp van Amazon Web Services (AWS) Wavelenght op het 5G-netwerk van Vodafone.

In gebieden waar 5G het sterkst was, duurde de inschrijving voor biometrische ‘multi-factor’ authenticatie zo’n drie seconden, terwijl de authenticatie van betalingen iets meer dan een halve seconde duurde – nagenoeg live-authenticatie dus. Keyless legt uit dat deze snelheid brede implicaties heeft voor de commerciële klanten van Vodafone, omdat in de betaal- en mobile bankingsector een goede gebruikerservaring hand in hand gaat met klantenbinding.

De huidige authenticatie-oplossingen kunnen doorgaans minuten in beslag nemen, wat volgens Keyless tot frustratie leidt bij de klant en dus de klantenbinding met bedrijven. Uit onderzoek van onderzoeksbureau FIDO Alliance blijkt overigens dat 68% van de consumenten van mening is dat biometrie sneller en gemakkelijker te gebruiken is dan de traditionele ‘two-factor’ authenticatie; waarbij wachtwoorden en eenmalige wachtwoorden vereist zijn (bijvoorbeeld een SMS met een extra verificatiecode).

Een stap voorwaarts

Volgens Keyless-CEO en medeoprichter Andrea Carmignani kan de software-as-a-service oplossing bedrijven helpen hun betaal- en mobile bankingervaringen te verbeteren. “Tot nu toe hadden betalingsverwerkers die hun klanten biometrische betaalauthenticaties wilden aanbieden weinig controle over de authenticatie-ervaring, omdat de meeste inlogoplossingen afhankelijk zijn van apparaat eigen mogelijkheden die juist weer verschillen tussen verschillende fabrikanten.”

“5G zal onmiddellijke real-time verwerking van authenticatieverzoeken mogelijk maken, aangedreven door cloudsoftware. Dit kan een grote stap voorwaarts betekenen voor de betaal- en mobile banking sector, waardoor betalingsproviders hun klanten een consistente en frictie loze betalingservaringen kunnen bieden, terwijl tegelijkertijd de veiligheid én privacy worden verbeterd.”