ABN AMRO verkoopt levensverzekeringendochter aan NN Group

22 februari 2022 Banken.nl

NN Group, ABN AMRO en hun joint venture ABN AMRO Verzekeringen (AAV) hebben bekendgemaakt dat AAV’s levensverzekeringsdochter voor €253 miljoen is overgenomen door NN Life & Pensions. AAV is een joint venture tussen NN Group (51%) en ABN AMRO (49%) die verzekeringsproducten en – diensten aanbiedt aan meer dan één miljoen particuliere en zakelijke klanten.

Hoewel de levensverzekeringsactiviteiten een overstap maken richting NN Life & Pensions, maken ABN AMRO en NN Group tegelijkertijd bekend “hun succesvolle samenwerking in AAV” voort te zetten tot en met 2038. De gedeeltelijke overname stelt AAV in staat om zich te concentreren op zijn schadeverzekeringsactiviteiten en zijn werkzaamheden als intermediair. De partners zijn tevens overeengekomen de komende jaren extra te investeren in het digitaliseringsproces van AAV en de verdere groei van zijn schadeverzekeringsportefeuille.

De levensverzekeringsdochter van AAV (ABN AMRO Levensverzekering N.V.) wordt volledig geïntegreerd in NN Life & Pensions. NN Group en ABN AMRO stellen dat de overname geen gevolgen heeft voor de dienstverlening en garanties aan klanten. Tevens zijn de banken voornemens om de verkoop van overlijdensrisicoverzekeringen via de kanalen van de bank voort te zetten.

ABN AMRO verkoopt levensverzekeringendochter aan NN Group

“De transactie is in lijn met onze strategie om verdere efficiencyverbeteringen te bereiken door gebruik te maken van onze bestaande closed book capaciteiten”, legt Leon van Riet (CEO NN Netherlands Life & en Pensions en lid van de Raad van Bestuur van NN Group) uit. “Wij zijn verheugd dat wij onze succesvolle samenwerking met ABN AMRO kunnen voortzetten en kijken ernaar uit om de groeistrategie met AAV verder te ondersteunen.”

Groeikansen

Volgens Edwin Grutterink, CEO ABN AMRO Verzekeringen, is de verkoop van de levensverzekeringen voor AAV een belangrijke strategische beweging voor de toekomst. “Het bepaalt tevens dat AAV zich volledig kan richten op schade en ons intermediair bedrijf, waar we nog veel groeikansen zien.”

“Verdere digitalisering en verduurzaming gaan ons hierbij helpen. Als bankverzekeraar hebben we een unieke positie in de markt waarin we onze expertises kunnen combineren om op relevante momenten klanten altijd een passende oplossing te bieden”, besluit Grutterink.