Datingfraude opkomende trend onder crypto- en forexoplichters
Na een jarenlange stijging daalde het aantal meldingen over misleiding door Contract For Difference-aanbieders (CFD) bij de Autoriteit Financiële Markten flink in de tweede helft van 2021. Daarentegen blijkt uit het halfjaarlijkse Signalenmonitor van de AFM dat het aantal signalen over mogelijke misleiding bij investeringen en buitenlandse valuta (forex) juist is gestegen..
Het lijkt er op dat de inspanningen van de AFM om het aantal dubieuze aanbiedingen van CFD’s terug te dringen zijn vruchten heeft afgeworpen. De toezichthouder stelt dat het de afgelopen tijd fors heeft ingezet op het offline halen van gerelateerde nep-CFD-advertenties. Tevens heeft de AFM in samenwerking met de Cypriotische toezichthouder acht CFD-aanbieders van de Nederland markt geweerd.
Hoewel de AFM dus succes boekt in zijn strijd tegen CFD-oplichters, ontving de toezichthouder de afgelopen zes maanden een toenemend aantal klachten over beleggingen in crypto’s en forex (239). De AFM legt uit dat consumenten steeds vaker via datingapps benaderd worden. Bij zulke datingfraude wordt er eerst persoonlijk contact gelegd en begint de oplichter na enkele dagen met verhalen over gemaakte beleggingswinsten.
Na een tijdje volgt de onvermijdelijke vraag of de consument ook niet wil investeren in crypto’s of forex. Dat begint vaak met een klein bedrag van ongeveer €250. Nadat mensen schijnbaar winst maken, worden zij gevraagd meer te investeren. Vanaf dat moment zien zij hun geld vaak niet meer terug en is de fraudeur verdwenen.
Finfluencers
Onlangs waarschuwde de AFM ook al voor onbetrouwbare finfluencers. Finfluencers zijn influencers die zich met behulp van podcasts, blogs of berichten op social media kanalen specifiek uitspreken over beleggen. Hoewel de AFM beaamt dat finfluencers een positief effect hebben op de toegankelijkheid van informatie over beleggen, zouden zij zich lang met regelmaat niet aan de spelregels houden. Zo staat het belang van de belegger lang niet altijd voorop.
Finfluencers doen onzorgvuldige aanbevelingen, prijzen risicovolle produceten aan en zijn niet altijd transparant over de eigen belangen en/of vergoedingen die ze ontvangen, aldus de toezichthouder. De onderzoekers van AFM concluderen verder dat er weinig finfluencers zijn die neutraal posten.
Vaak staan juist de eigen ervaringen centraal of speelt er een eigenbelang mee in het gegeven advies. Zo raden ze volgens soms aan een rekening te openen bij een bepaalde beleggingsonderneming, terwijl ze voor elke aangeleverde klant een vergoeding ontvangen.