Hypotheken Data Netwerk innoveert de branche vanuit een fundament van vertrouwen
In een duo-interview ging Amy Reijgersberg van de Leaders in Wonen-podcast in gesprek met Merlyn van den Berg en Reinier van der Heijden, beiden directeur van Hypotheken Data Netwerk (HDN). “We zijn een gecertificeerd IT-bedrijf geworden dat voldoet aan een hoge standaard. Dat maakt dat we een fundament hebben neergezet voor het vertrouwen dat we met z’n allen hebben in HDN."
Het in 1994 opgerichte HDN is een coöperatieve branchevereniging die zich namens bijna alle grote hypotheekverstrekkers, financieel adviseurs, serviceorganisaties en IT-leveranciers inzet voor meer efficiëntie en innovatie in de financiële dienstverlening. Denk onder meer aan gestandaardiseerde processen, kostenverlaging in de keten en optimale en veilige informatie-uitwisseling.
Reinier van der Heijden (55) staat inmiddels vijf jaar aan het hoofd van HDN. Eerst deelde hij het directeurschap met Denise Kreft, die drie jaar geleden is opgevolgd door Merlyn van den Berg (40).
Van den Berg en Van der Heijden hebben beiden veel ervaring in de financiële sector. Van den Berg werkte onder meer lange tijd bij a.s.r. in verschillende functies. Van der Heijden was onder meer werkzaam bij Aegon en Meetingpoint.
De Digitale Snelweg
De twee directeuren hebben een portefeuilleverdeling gemaakt die volgens Van der Heijden “vrij natuurlijk” is. Hij is verantwoordelijk voor HR en voor de commercie en Van den Berg doet finance en risk. Daarnaast hebben ze nog allerlei projecten verdeeld. Dan is er nog het strategische verhaal. “Dat doen we samen”, zegt Van der Heijden. “Niet alleen waar we met HDN heen willen, maar ook waar de woning- en hypotheekmarkt naar toe beweegt en hoe we de markt zo goed mogelijk kunnen bedienen.”
Sinds de oprichting ruim een kwart eeuw geleden heeft HDN al een flinke ontwikkeling doorgemaakt. “We zijn door de jaren heen meer een IT-bedrijf geworden”, legt Van den Berg uit. “We hebben naast het beheren van de standaard ook een platform waarmee de communicatie tussen de adviseurs en de verstrekkers met elkaar communiceren. Dit zorgt ervoor dat we ook over een hele berg aan data beschikken. Zo laten laten nu onder andere zien hoeveel hypotheekaanvragen er over de lijn gaan.
De laatste paar jaar is HDN druk aan het werken aan het vernieuwen van het eigen platform, De Digitale Snelweg. Dit project ziet Van den Berg als een belangrijke pijler voor het behalen van de doelstellingen voor de komende jaren. “Ik weet zeker dat ons nieuwe platform ons de mogelijkheden geeft om meer dingen te gaan uitproberen. Partijen kunnen ook zelf specifiek iets gaan kiezen wat ze willen doen en wat we met hen kunnen uitvoeren.”
Van meerdere dialecten naar één hypotheektaal
Daarnaast is het van belang om samenwerking tussen alle verschillende partijen in de hypotheekmarktketen te stroomlijnen. Daarbij is de taal die wordt gebruikt om met elkaar te communiceren van groot belang.
Hoe lastig dat soms kan zijn legt Van der Heijden uit aan de hand van een interessante vergelijking. “Wij verzorgen de hypotheektaal”, zegt hij, “en als je een taal verzorgt ontstaan er dialecten. Die wil je weer terug vormen naar de taal.” Dat betekent volgens hem veel onderling overleg. “We zijn met weinig mensen, maar af en toe lijkt het weleens de Verenigde Naties, een heleboel commissies, die er allemaal mee bezig zijn.”
Steeds een beetje koorddansen
Volgens Van den Berg moet HDN niet telkens wachten tot alle partijen meegaan, maar soms gewoon zeggen: ‘We gaan dit doen’. “Ik denk dat dat ook wel een verandering is van de afgelopen jaren, waarin we veel meer naar de resultaten kijken in plaats van alleen maar inspanningsverplichting.”
Van der Heijden legt uit dat ze daarbij af en toe aan het “koorddansen” zijn. “Want je wil dat partijen er wel op inspringen. Je probeert een middenweg te vinden. Aan de ene kant kort op de bal zitten, aan de andere kant moeten partijen ook als stakeholders met elkaar kunnen sparren en spreken. Dat podium moet je als HDN de partijen ook bieden. Als je dat niet doet verlies je iets unieks van HDN. Dat is steeds een beetje koorddansen.”
“Wij verzorgen de hypotheektaal, en als je een taal verzorgt ontstaan er dialecten"
Hij vindt dat HDN best trots mag zijn op de ontwikkeling die het bedrijf momenteel doormaakt. “We zijn een IT-bedrijf geworden dat voldoet aan een bepaalde standaard, SOC2 voor de kenners. Dat is een belangrijke stap, want dat maakt dat we een fundament hebben neergezet voor het vertrouwen dat we met z’n allen hebben in HDN. Ik vind het heel mooi om te zien dat het team daartoe in staat is.”
Point of trust
Gevraagd naar wat ze persoonlijk willen bijdragen binnen de hypotheekmarkt vindt Van der Heijden het vooral belangrijk dat het niet om hem maar om HDN gaat. “We moeten als HDN betrouwbaar zijn”, stelt hij. “We moeten de ‘point of trust’ zijn in het hypotheekdomein en van daaruit kun je met partijen verbeteren. Als ik dan naar mezelf kijk, dan kan ik niet anders dan ook altijd betrouwbaar en integer te handelen.”
Van den Berg ziet de manier van werken door de technologische ontwikkelingen flink veranderen en heeft voor zichzelf in die context een relevante doelstelling gesteld: “Persoonlijk zou ik het supergaaf vinden als wij het inderdaad voor elkaar krijgen om het hypotheekproces zo volledig mogelijk gedigitaliseerd te hebben.”
De twee bestuurders stellen daarnaast dat ze elkaar goed aanvullen op verschillende onderdelen. Al lijken ze volgens Van den Berg “op sommige vlakken ook wel weer heel erg op elkaar". “We zijn allebei geneigd om het gaspedaal flink in te trappen. Als dat gebeurt, is het als duo-bestuurders belangrijk dat de ander dan bewust wat rustiger aan doet. Die bewuste verandering in bestuursstijl, dat kunnen we allebei wel goed, daardoor zijn we ook een prima duo.”
Van der Heijden vindt het ten slotte vooral krachtig dat ze beiden openstaan voor feedback. “Maar dat delen we bijvoorbeeld ook met de raad van commissarissen”, geeft hij aan, en besluit: “We zijn eigenlijk met HDN, maar ook voor onszelf, continu bezig om ons te verbeteren. Dát vind ik echt een hele mooie reis.”
Luister hier de volledige aflevering.