Stabiele winst voor Volksbank eerste zes maanden 2022

17 augustus 2022 Banken.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Het eerste halfjaar van 2022 verliep voor de Volksbank in vergelijking met het eerste halfjaar van 2021 voorzichtig positief. De nettowinst van het bedrijf steeg met €1 miljoen naar €95 miljoen. Daarmee lijkt het concern de weg naar boven te hebben ingeslagen na de strategie anderhalf jaar geleden te hebben aangepast.

De totale baten van de Volksbank stegen in H1 van dit jaar met 11% naar €463 miljoen, onder meer doordat klanten zich met financiële producten indekten tegen de stijgende marktrente. Daarnaast werd veel verdiend met de inkomsten uit provisies en beheervergoedingen (stijging van 20%). De netto rentebaten daalden met 5% tot €372 miljoen.

Het particuliere spaargeld bleef in deze periode nagenoeg stabiel op €45,7 miljard (eind 2021: €45,6 miljard). De operationele lasten stegen met €1 miljoen naar €323 miljoen.

Stabiele winst voor Volksbank eerste zes maanden 2022

Andere strategie

In een toelichting op de cijfers benadrukt Martijn Gribnau, CEO van de Volksbank, het belang van de nieuwe strategie en hoe deze door de klant is opgepikt. “Anderhalf jaar na de introductie van onze strategie beginnen de resultaten zichtbaar te worden. In de eerste helft van 2022 boekten we verdere vooruitgang door ons te richten op het versterken van de klantrelatie en het vergroten van de maatschappelijke impact.”

Een en ander komt onder meer tot uitdrukking door de verkiezing van dochteronderdelen Regiobank, SNS en ASN Bank tot de drie meest klantvriendelijke banken van Nederland, zegt Gribnau. “Een prestatie die de waardering van onze klanten voor onze koers onderstreept en die we samen met onze medewerkers hebben neergezet. We hebben onze klimaatneutrale balans verbeterd en onze merken hebben verschillende initiatieven ontplooid om een positieve bijdrage aan de maatschappij te leveren.”

“We blijven ons richten op het bouwen aan een robuuste financiële en operationele organisatie”, zegt Gribnau ten slotte. “Om onze klantrelatie te versterken en maatschappelijke impact te vergroten blijven we investeren in onze medewerkers, producten, diensten, data en IT-infrastuctuur.”